Spravedlivější regulace venkovní reklamy?

ÚOHS identifikoval možné porušení zákona o ochraně hospodářské soutěže v regulaci venkovní reklamy v Praze. K úpravě situace došlo navržením změn vymezení třetí zóny a umístění reklamních plachet za určitých podmínek.


Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) identifikoval možné porušení novely zákona o ochraně hospodářské soutěže v Praze, která se týkala vymezení zón pro venkovní reklamy od října 2021. Tento zákon zakazoval šíření reklamy ve vymezených oblastech prostřednictvím vybraných komunikačních médií. Nařízení o regulaci reklamy rozdělilo Prahu do tří zón: první stanovena na území Pražské památkové rezervace, druhá na území památkových zón a třetí zónu he hlavní město svévolně změnilo.

Adam Zábranský, pražský radní pro oblast majetku, transparentnosti a legislativy, uvedl, že Praha dokázala ÚOHS přesvědčit, že pokuta není adekvátním řešením a že lze situaci řešit částečnými úpravami regulace a sladěním se stavebními předpisy. Třetí zóna, kde nařízení zakazuje umisťovat plachty na domech, tvoří katastrální území, jejichž plocha je z více než 30 % součástí ochranného pásma památkové rezervace v Praze. ÚOHS zde mohl spatřovat potenciálne zvýhodněné firmy, které reklamu šíří prostřednictvím jiných než zakázaných medií.

Radní Zábranský vysvětlil, že město argumentovalo tím, že reklamní plachty na domech jsou sice zakázány, ale provozovatelé je stále mohou umisťovat dle Pražských stavebních předpisů, čímž nedochází k žádné diskriminaci. ÚOHS však na tento argument nereagoval, proto byly provedeny změny nařízení.

Hlavní město navrhlo dvě klíčové změny pro zachování účinné hospodářské soutěže. První změna se týká vymezení třetí zóny tak, aby pokrývala celé zbývající území Prahy. Druhá novela spočívá v tom, že ve třetí zóně namísto úplného zákazu reklamních plachet mohou být umístěny plachty za určitých podmínek. Nesmějí být nasvíceny a jejich umístění je povoleno pouze na slepých štítových stěnách, bez překračování jejich obrysů.

Podle ÚOHS nyní nařízení splňuje podmínky hospodářské soutěže a bude docházet k lepší harmonizaci podmínek umisťování reklamních plachet a billboardů na stavbách. V současnosti se nařízení připomínkuje a následně budou připomínky vypořádávány. Schválení změn zákonů bude záležet na většinové vůli v Radě hl. m. Prahy.


The Loop Jazz Club

Komentáře

Váš komentář článku...

Zadejte vaše jméno
Zadejte váš email
Zadejte komentář
ČNSO studio

Hlavní zprávy