Šest pruhů D5 mezi Prahou a Berounem

Rozšíření dálnice D5 na šestiproudou v úseku Praha - Beroun naráží na kritiku obcí, které se obávají zvýšení hluku. Ředitel ŘSD Zbyněk Hořelica přesto považuje rozšíření za nezbytné pro zajištění kapacity dálnic v špičkovém provozu a minimalizaci dopravních zácp.


Úsek dálnice D5 spojující Prahu a Beroun je jedním z nejpřeplněnějších úseků dálniční sítě v České republice. Tento problém se plánuje řešit přeměnou dálnice na šestiproudou, nicméně tento záměr naráží na kritiku. 'Nesouhlas obcí je podle mého názoru myopickým. Vzhledem k rozsahu pražské aglomerace, který zahrnuje velké množství lidí dojíždějících do práce, potřebujeme silniční síť s větší kapacitou', komentoval Mátl.

Významnou problematikou jsou dálnice vstupující do Prahy v rámci Pražského okruhu, které nedisponují dostatečnou kapacitou a jsou každodenně zatížené dopravními zácpami. Dle Mátla je tedy zvýšení kapacity dálnic nezbytné k zajištění jejich funkčnosti v dobách špičkového provozu. 'Naším hlavním cílem je minimalizace dopravních zácp. V současné době řidiči vyhledávají alternativní trasy a často končí na méně frekventovaných silnicích, procházejí obcemi, městy a kolem škol,' vysvětlil Mátl.

Veřejné projednání EIA (Environment Impact Assessment - posuzování vlivu na životní prostředí) k rozšíření D5 je podle něj důležité a mělo by se aplikovat i na podobné budoucí projekty. Mátl také poznamenal, že v jiných případech, jako je rozšíření dálnice D11, takové názory nepanují a projekt naopak získává podporu.

Obce, které se staví proti rozšíření D5, se obávají hlavně zvýšení hluku. 'Město předložilo řadu připomínek a požadavků, jako například položení tichých asfaltů a realizace tzv. tichých dilatací na mostech. Prioritou je pro nás hluk, který výrazně ovlivňuje kvalitu života na Berounsku', uvedlo město Beroun na svém webu.

Případné rozšíření D5 na tři plus tři pruhy není také v souladu se starostkou Drahelčic Petrou Šuranovou (nez.). 'D5 je nyní v podstatě od pátého kilometru parkoviště. Problematický je pouze hluk z dálnice. Eliminace hluku z dálnice je problematická, protože výstavba nových protihlukových stěn trvá velmi dlouho. Do doby, než se nové stěny postaví, se počet aut na dálnici opět zvýší,' sdělila Šuranová. Vyjádřila také obavy o možné nedostatečné koordinaci rozšíření dálnice s výstavbou tratě z pražského Smíchova do Berouna, kde se plánuje výstavba Tachlovického tunelu dlouhého téměř 25 kilometrů.

Starosta Loděnice Jiří Štulc (nez.) vyjadřuje podobné obavy. 'Rozumíme důležitosti rozvoje dopravní infrastruktury, ale domníváme se, že to bude mít výrazný dopad na životní prostředí v obci, což je v dokumentu EIA zpochybňováno. Vyžadujeme co nejkvalitnější protihlukové stěny, jelikož na tuto dálnici už se desítky let nezasahovalo,' dodává Štulc.

Výměna protihlukových stěn chystaných u Rudné a Drahelčic bude reflektovat aktuální zatížení těchto lokalit hlukem z provozu na dálnicích. Poslední měření ukázalo, že denně těmito oblastmi projede 53 000 vozidel, z nichž zhruba 30 procent tvoří nákladní auta a kamiony. Toto řešení ovšem není levné, výměna protihlukové stěny u Rudné vyjde na 35 milionů a u Drahelčice na téměř 57 milionů Kč bez DPH, uvedl Jiří Veselý z ŘSD.


The Loop Jazz Club

Komentáře

Váš komentář článku...

Zadejte vaše jméno
Zadejte váš email
Zadejte komentář
The Loop Jazz Club

Hlavní zprávy