Nad pražským hlavním nádražím vznikne nová čvrť

Plány na zastavění prostoru nad pražským hlavním nádražím vzbuzují diskuse. Současné návrhy zahrnují bytovou, administrativní zástavbu i zeleň. Developer i Správa železnic podporují podrobnou diskusi zahrnující odborníky a veřejnost.


Plány na zastavění prostoru nad pražským hlavním nádražím vyvolávají diskuse a zůstávají neujasněné. Současné plány zahrnují možnosti od bytové a administrativní zástavby, přes zeleň a nové veřejné prostory, až po případné ponechání lokality nevyužité. Rozhodnutí zastupitelstva Prahy 2 je jen prvním krokem, další jednání budou pokračovat na úrovni magistrátu a Institutu plánování a rozvoje hlavního města Prahy (IPR), jak shrnul mluvčí Penta Real Estate Martin Lánský.

Developer souhlasí s potřebou podrobné diskuse před zahájením výstavby. 'Podle našeho názoru by se do diskuse měli zapojit památkáři, urbanisté, architekti, odborníci na městské plánování a samozřejmě i široká veřejnost,' uvedl Lánský. Stavební projekt o velikosti 135 tisíc metrů čtverečních je podle expertů ze Správy železnic technicky realizovatelný a má svou logiku. 'Nedostatek zastavitelných pozemků v centrech světových metropolí vede investory k výstavbě nad stávajícím kolejištěm a nádražím, jde o celosvětový trend,' sdělil mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda.

Gavenda také upozornil, že překrytí kolejiště znamená nutnost splnění řady technických a provozních podmínek. Projekt výstavby je rozdělen do několika etap a prioritou zůstává bezpečnost a plynulost železničního provozu. 'Naší striktni podmínkou je zahájení stavby paralelně s plánovanou modernizací dotčených nástupišť a přilehlého kolejiště,' zdůraznil Gavenda.

Institut plánování a rozvoje (IPR) a další městské části chtějí uspořádat soutěžní workshop, který jasně definuje, jak by se mělo území rozvíjet. 'Koordinační roli převezmeme my a dotčené městské části. Naším cílem je uspořádat soutěžní workshop, který definuje konkrétní vývoj území,' vysvětlil Marek Vácha z IPR.

Ne všichni však s tímto postupem souhlasí. Zastupitel Prahy 2 Tomáš Čada z Pirátské strany vyzval k širší participaci s veřejností. 'Nesouhlasíme s tímto netransparentním a narychlo učeným postupem a požadujeme participaci s veřejností. Každá obdobná zásadní změna musí předcházet odborné i veřejné diskusi se všemi aktéry,' uvedl Čada.

Podobný projekt je již v plném proudu nad sousedním Masarykovým nádražím. Přestavba tohoto uzlu si vyžádá přes tři miliardy korun a potrvá tři roky. 'Část platformy bude osazena zelení, čímž vznikne klidová zóna přímo v centru metropole,' uvedl Petr Hlaváček, náměstek primátora pro územní plánování. Tento projekt rovněž realizuje Penta, která mění i nedalekou budovu pošty na Hybernské ulici. Revitalizace železničních stanic není ve střední Evropě ničím výjimečným. Například ve Vídni nedávno nahradil dosluhující Jižní nádraží moderní terminál Hlavní nádraží.



Komentáře

Váš komentář článku...

Zadejte vaše jméno
Zadejte váš email
Zadejte komentář

Další články z rubriky

NOVÝ RENAULT CAPTUR

Hlavní zprávy

 

Renault MASTER - navržen pro potřeby každé profese