České dráhy (ČD) oznámily zrušení největšího tendru na nové elektrické vlaky pro Pražskou integrovanou dopravu (PID) v hodnotě 42 miliard korun. Hlavním důvodem je podle ČD nedostatečná specifikace požadavků hlavního města Praha, které jako objednatel dopravy se Středočeským krajem mělo tyto požadavky stanovit. Na druhou stranu, ředitel organizátora pražské dopravy ROPID Petr Tomčík tvrdí, že Praha již své požadavky specifikovala, ale zadání tendru ČD jim neodpovídá, což vedlo k nutnosti vypsání nového výběrového řízení.
Podle informací serveru Zdopravy.cz a vyjádření mluvčího ČD Petra Šťáhlavského není schváleno pokračovat ve výběrovém řízení, dokud nebudou zřejmé konkrétní požadavky na nové vlaky. Decize o opětovném vypsání soutěže padne teprve poté, co budou veškeré požadavky objednatelů známé. Na druhou stranu, Tomčík uvedl, že specifikace byly již vyvěšeny na profilu hlavního zadavatele, Středočeského kraje, čímž se staly de facto závaznými.
Tomčík odmítl, že by Praha způsobila zdržení procesu. Uvedl, že dokumentace bude dokončena až v lednu, což logicky ukazuje na to, že k opoždění nedošlo. Navíc zmiňuje, že zadávací dokumentace pro dopravu po roce 2029 ještě není finální a dokončení se očekává teprve v novém roce.
Na celou situaci reagoval také středočeský radní Petr Borecký (STAN), který vyjádřil frustraci z přístupu Prahy k tomuto klíčovému projekt. Šlo o jednu z nejdůležitějších soutěží na železniční dopravce a nové vlaky měly být k dispozici obyvatelům od roku 2029. Borecký upozornil, že kolegové už opakovaně varovali Prahu a ROPID před riziky spojenými s odsouváním termínů.
Výzva k větší akci ze strany Prahy je naléhavá, aby bylo možné do konce roku 2029 realizovat plán s novými jednotkami a dopravcem, jenž bude transparentně vybrán. Hejtman Petra Pecková (STAN) má v úmyslu diskutovat o celé věci s pražským primátorem Bohuslavem Svobodou (ODS) k zajištění koordinace mezi oběma subjekty.
České dráhy vypsaly tendr před dvěma lety, s informací o jeho rozsahu, největším co do objemu v rámci ČD. Překážky při plánování dopravní soutěže v systému PID pak vedly ke zrušení výběru. Středočeský kraj měl vše připraveno, zatímco v rámci pražského magistrátu došlo k administrativní zácpě. Současná smlouva na provoz vlaků s ČD v obou regionech končí v roce 2029, což znamená, že čas k nalezení náhradního řešení ubývá.