Středočeský kraj se chystá na významnou investici do ekologické veřejné dopravy. Plán zahrnuje nasazení vodíkových autobusů a výstavbu největšího českého elektrolyzéru na výrobu vodíku v Mníšku pod Brdy. Tento ambiciózní projekt, jehož cílem je snížit emise skleníkových plynů a zlepšit kvalitu ovzduší, bude stát více než 154 milionů korun.
Většinu z této částky by měla pokrýt evropská dotace, což výrazně sníží finanční zátěž pro region. Vodíkové autobusy, které budou jezdit na linkách číslo 446, 517 a 688, představují klíčovou součást této investice. Jedná se o bezemisní vozidla s dojezdem 300 až 350 kilometrů na jedno plné načerpání vodíku, které trvá přibližně 15 minut.
Elektřinu potřebnou pro výrobu zeleného vodíku bude dodávat vodní elektrárna ČEZ Vrané nad Vltavou. Tento krok je součástí širší strategie dekarbonizace veřejné dopravy ve Středočeském kraji, která zahrnuje i využití elektrobusů a syntetických paliv v železniční dopravě.
Hejtmanství se dlouhodobě věnuje snižování uhlíkové stopy a zavádění udržitelných technologií do veřejné dopravy. Krajský radní pro veřejnou dopravu Petr Borecký (STAN) odhaduje, že provoz vodíkových autobusů bude stát 100 až 150 korun za kilometr, zatímco provoz dieselových autobusů vyjde přibližně na 45 až 60 korun za kilometr a provoz elektrobusů kolem 70 korun za kilometr. Tyto ceny ovlivňuje nejen spotřeba paliva, ale také náklady na servis a další provozní výdaje.
Tento projekt je důkazem odhodlání Středočeského kraje přispět k ochraně životního prostředí a zlepšení kvality života obyvatel regionu.