Vedení Prahy nedávno schválilo rozsáhlou změnu územního plánu týkající se areálu bývalého Nákladového nádraží Žižkov, což je klíčový krok pro budoucí zástavbu v této části města. Městští radní souhlasili také se zněním smluv s developery, které nyní čekají na schválení zastupiteli. Také město nedávno odkoupilo historickou budovu nádraží od Českých drah.
Podle Zdeňka Kováříka, radního pro finance z ODS, tato změna představuje zásadní transformaci území, která umožní výstavbu nových bytů a škol a proměnu oblasti na nový městský celoplošně zastavěný kus s dostatkem veřejných prostor. Původní stavební uzávěra ztratila platnost, avšak změna územního plánu je pro developerské projekty stále potřebná.
Přijatá změna představuje dosud největší úpravou územního plánu v metropoli, díky které na pozemcích může vzniknout obytné prostředí pro až dvacet tisíc obyvatel. Město nechalo zpracovat urbanistickou studii, která nařizuje vznik obytných domů, škol a parků. Přesto byly tyto plány kritizovány některými spolky a ekologickými organizacemi.
Magistrát spolu s městskou částí Praha 3 se s developery dohodli na finanční kontribuci pro veřejnou vybavenost. Byly podepsány smlouvy s firmami jako Sekyra Group, Central Group, Penta a MY Park. Investoři garantují vybudování mateřských škol, sociálních zařízení, čtyř parků a rekonstrukci některých veřejných prostranství. Také poskytují pozemky pro plánovanou tramvajovou trať.
Kromě toho město minulý rok uzavřelo dohodu o koupi historické budovy bývalého nádraží. V budoucnu by zde měla vzniknout přístavba se školou, byty, obchodními a kulturními prostory. Tato funkcionalistická budova, postavená mezi lety 1934 a 1937, již dlouho neslouží svému původnímu účelu.