Představitelé Prahy a Středočeského kraje spolu s expertními týmy přicházejí s ambiciózním plánem na zlepšení železničního spojení v hlavním městě, který by měl stát 185 miliard korun. Tento projekt zahrnuje výstavbu podzemních železnic mezi Vršovicemi a Florencí a mezi Smíchovem a Karlínem, doplněnou o dvoupatrové nádraží.
Projekt, který trvalo čtyři roky plánovat, by měl zajišťovat nejen rychlé propojení pro vysokorychlostní vlaky, ale také obsluhovat rostoucí počet obyvatel v rámci aglomerace, kteří budou každý den využívat příměstské vlaky. Podle ministra dopravy Martina Kupky stávající železniční koncepce z 60. let minulého století již nemají kapacitu pro současné potřeby 21. století.
Demografický růst v regionu je rychlý, očekává se, že do oblasti přibude další půl milionu obyvatel a čtvrt milionu pracovních míst. Podle Kupky je pro prevenci dopravních kolon nutné rozšířit kapacitu železniční dopravy.
Centrální komise ministerstva dopravy se rozhodla pro variantu obsahující dva zkřížené tunely se čtyřmi novými zastávkami - v Karlíně, na Václavském a Karlově náměstí a částečně zahloubená zastávka na Florenci. Tato vize, označovaná pracovně jako N2, byla doporučena Správou železnic. Plán zahrnuje, že tunely se budou křížit v oblasti dnešního hlavního nádraží.
Původně byla v projektu preferována varianta s maximálním počtem zastávek, ale železničáři navrhovali levnější řešení s kratšími tunely, protože náklady se mohly vyšplhat až na 200 miliard korun. Nakonec se podařilo dosáhnout kompromisu, takže plánované zastávky na Florenci a Karlově náměstí budou zachovány.
Zdeněk Hřib, radní pro dopravu Prahy, vyjádřil spokojenost s rozšířením plánu o tyto důležité zastávky a zdůraznil, že to zvyšuje význam celého projektu. Podle Pavla Paidara ze Správy železnic se nyní překračuje k přípravným etapám výstavby, s tím, že vlastní práce by mohly začít v roce 2035 a dokončení se plánuje na rok 2047.
Tento projekt by měl zásadně ovlivnit a zlepšit dopravu v oblasti, což bude mít pozitivní dopad na mnoho aspektů života v pražské a středočeské oblasti. Nové železniční propojení je považováno za klíčový krok k modernizaci a zvýšení efektivity dopravní infrastruktury v hlavním městě.