Více než 121 let úspěchů mladoboleslavské společnosti v motorsportu v NTM připomíná i motocykl L&K CCR, z něhož byl vyvinut vítězný stroj z šampionátu v Dourdanu 1905, nebo otevřený vůz L&K RK/M, s nímž před 110 lety triumfoval slavný Saša Kolowrat. Velmi zajímavými vozy ve sbírkách NTM jsou také formule Škoda F3 z roku 1966 a závodní Škoda 130 RS, nejúspěšnější poválečný československý sportovní vůz.
Karel Ksandr, generální ředitel Národního technického muzea, uvádí: „Předání vozu Škoda Fabia RS Rally2 je dalším milníkem dlouhodobé úspěšné spolupráce mezi NTM a firmou Škoda Auto. Již Václav Klement, spoluzakladatel a vizionář mladoboleslavské společnosti, položil v roce 1935 základy naší sbírky darováním prvních tří motocyklů. Nechyběl mezi nimi sportovní dvouválec Laurin & Klement (Slávia) CCR, z něhož byl odvozen závodní speciál pro Václava Vondřicha, vítěze neoficiálního mistrovství světa ve francouzském Dourdanu v roce 1905. Magnetem naší stálé expozice je také velký otevřený vůz L&K RK/M, s nímž před 110 lety dosáhl řady úspěchů Saša Kolowrat, nebo závodní Škoda 130 RS, nejúspěšnější poválečný československý sportovní vůz. Velmi zajímavá je rovněž formule Škoda F3 z roku 1966, která překonávala rychlost 200 km/h. Tento úspěšný závodní vůz vycházející z komponentů sériové Škody 1000MB patřil k našim nejúspěšnějším závodním automobilům. Vůz byl do NTM darován Škodovkou již na počátku 70. let. Formule Škoda F3 je momentálně uložena v depozitáři, ale nově získaný vůz Škoda Fabia RS Rally2 mohou návštěvníci vidět vystavený v expozici.“
Michael Oeljeklaus, člen představenstva společnosti ŠKODA AUTO za oblast Výroby a logistiky, zdůrazňuje: „Závodní verze vozu Škoda Fabia se na mezinárodních tratích rallye úspěšně prosazují již desítky let a projevuje se to velmi působivě: Naše společnost a Česká republika jsou v automobilovém průmyslu po celém světě známé velkou technickou kompetencí, mimořádnou precizností výroby a maximální spolehlivostí. Současný vůz Fabia RS Rally2 má veškeré předpoklady k tomu, aby navázal na úspěchy svého předchůdce a v následujících letech utvářel dlouholetou tradici naší značky v motoristickém sportu. Těší mě, že dnes předáváme jeden ze dvou prototypů do sbírky vozidel Národního technického muzea, a tak zároveň udržujeme naše dlouholeté partnerství s touto výjimečnou kulturní institucí."
Johannes Neft, člen představenstva Škoda Auto za oblast technického vývoje, dodává: „Návštěvníky NTM jistě zaujmou inovativní technická řešení vozu Fabia RS Rally2, například bezpečnostní rám z celkem 35,8 metru vysokopevnostních ocelových trubek. Za litými 18palcovými koly jsou vidět brzdové kotouče s optimalizovaným vnitřním chlazením, přední mají průměr 355 mm a zadní 300 mm. Dále bych rád upozornil na novou kinematiku podvozku, zvýšenou odolnost komponent, zlepšenou funkčnost diferenciálu nebo zvýšenou účinnost převodovky. Škoda Fabia RS Rally2 je navržena tak, aby obstála i v extrémních provozních podmínkách.“
Škoda Fabia Rally2 jde ve stopách jednoho z nejúspěšnějších vozů kategorie Rally2 posledních let. Škoda Motorsport vyvinula pro nový vůz nový motor, dále vylepšila ovládání, pohonné ústrojí a elektroniku a v neposlední řadě znovu zvýšila bezpečnost jezdců i spolujezdců. Rozsáhlé testování na asfaltu, šotolině a ledu, stejně jako za rozmanitých povětrnostních podmínek přineslo rallyové novince optimální vyladění, aby mohl úspěšně usilovat o vítězství a tituly v rukou zákaznických týmů.
Vozy Fabia RS Rally2 pohání přeplňovaný čtyřválec o objemu 1,6 litru. Vychází z motoru 2,0 TSI z rodiny benzínových TSI jednotek EA888, uplatňujících se mimo jiné i pod kapotou modelů RS. Aktuální verze motoru má výkon přibližně 214 kW (289 k). Maximální točivý moment 430 Nm je přenášen na všechna čtyři kola prostřednictvím optimalizované sekvenční pětistupňové převodovky a diferenciálů. Širší karoserie a delší rozvor napomáhají k lepšímu rozložení hmotnosti.