Výběr mýtného v květnu rostl, od prázdnin se rozšíří na další silnice

Výběr mýtného pro nákladní automobily v květnu vzrostl o deset procent.


Dopravci na něm zaplatili 1,3 miliardy korun. Od začátku července se pak zpoplatnění mýtným rozšíří na další silnice I. třídy.

Meziročně tak dopravci v květnu 2022 na mýtném zaplatili o 10,25 procenta více. Rostl také počet mýtných transakcí, oproti květnu 2021 o šest procent na 97,4 milionu. Uplynulý měsíc s druhým nejvyšším výběrem v historii tak potvrdil, že květen patří tradičně z pohledu nákladní dopravy v Česku k silnějším měsícům.

Ve zbývajících měsících letošního roku se přitom dá očekávat další růst výnosů z takzvaného výkonového zpoplatnění, tedy mýtného. Od 1. července 2022 se totiž rozšiřuje síť zpoplatněných komunikací o celkem 373,3 kilometru silnic I. třídy. Konkrétně půjde v obou směrech o tyto úseky:

  • silnice I/16 (Řevničov - Bezděčín, v délce 88,4 kilometru)

  • silnice I/22 (Vodňany - Klatovy, v délce 75,2 kilometru)

  • silnice I/27 (Plzeň, Litice - Klatovy, v délce 38,8 kilometru)

  • silnice I/34 (Havlíčkův Brod - Koclířov, v délce 81,5 kilometru)

  • silnice I/38 (Jihlava - Hatě, v délce 89,4 kilometru)

„Rádi bychom na změnu upozornili především menší regionální dopravce, kteří se na uvedených komunikacích pohybují a doposud zde nemuseli platit mýtné. Je nutné, aby od 1. července 2022 měli na těchto úsecích silnic I. třídy řádně podepsanou smlouvu a vozidlo bylo vybavené palubní jednotkou. Registraci mohou provést online nebo na některém z více než dvou set obchodních míst,“ uvedl Petr Chvátal, provozní ředitel společnosti CzechToll, která mýtný systém provozuje.

Základním kritériem pro výběr dalších silnic pro zpoplatnění byly především dostatečné intenzity provozu. Dále se jedná o komunikace, ke kterým existuje srovnatelná alternativní trasa po již zpoplatněné silnici I. třídy nebo po dálnici.

Od rozšíření zpoplatnění na tyto komunikace si ministerstvo slibuje především to, že tranzitní doprava nebude preferovat nezpoplatněné silnice I. třídy na úkor zpoplatněných. Dalším přínosem je taktéž navýšení příjmů Státního fondu dopravní infrastruktury, ze kterého se platí další výstavba tolik potřebných silnic a dálnic.

Ke konci května bylo v systému elektronického mýtného zaregistrováno 683 tisíc vozidel s hmotností nad 3,5 tuny. Z toho 167 tisíc vozidel má domácí registrační značky, zbylá vozidla mají registrační značky ze zahraničí. Počet vydaných palubních jednotek dopravcům dosáhl 556 tisíc kusů.

Více informací k mýtnému systému najdete zde.

Zdroj: CzechToll


Komentáře

Váš komentář článku...

Zadejte vaše jméno
Zadejte váš email
Zadejte komentář

Další články z rubriky


Hlavní zprávy