Ministerstvo může řidičům kamionů mimořádně umožnit jízdu s volnějším režimem přestávek

Ministerstvo dopravy může od prvního srpna ve výjimečných situacích umožnit řidičům nákladních automobilů jízdu s méně přísnými požadavky na přestávky a odpočinek.

uniweb weby

Umožňuje to novela zákona o silniční dopravě, která zavádí takzvaný evropský „Balíček mobility“. Ten schválil v roce 2020 Evropský parlament a upravuje pravidla pro dopravce a řidiče kamionů, kteří převážejí náklad po Evropě.

Opatření s režimem individuálně upraveným podle konkrétní události může ministerstvo zavést v případě různých přírodních pohrom nebo krizí. Jako příklad lze uvést uzavření hranic kvůli pandemii covidu 19, sněhovou kalamitu nebo hromadnou nehodu.

Důležité je upřesnit, že nejde o úplné upuštění od požadavků na povinné přestávky a odpočinek, ale o stanovení odchylného režimu, který zohlední specifika dané situace. Nejčastěji je možné prodloužit dobu řízení nebo zkrátit odpočinek nad rámec limitů nebo čerpat víkendový odpočinek v zaparkovaném kamionu. Řidiči v takových situacích můžou individuálně odchylky využít už teď, tato změna ale přináší větší jistotu, že v zahraničí nebudou šoféři a dopravci za odchýlení se od předpisů dostávat pokuty.

Pravomoc Ministerstva dopravy

Opatření má ve své pravomoci Ministerstvo dopravy. Bude se při jeho vydávání obracet na Ministerstvo vnitra, policii a krajské úřady. Odchylný režim ale může vydat pouze se souhlasem Evropské komise a může ho také upravit podle jejích případných připomínek. Ministerstvo však bude moci takové rozhodnutí vydat i zrychleně, a to pokud hrozí nebezpečí z prodlení, například při přírodní katastrofě. V takovém případě je možné ho vydat nejdéle na dobu třiceti dní.

O povolení pro využití odchylky nelze žádat. Ministerstvo dopravy průběžně sleduje dopravní situaci a reaguje na případné mimořádné události. Jednou z takových reakcí by pak mohlo být právě i vydání tohoto opatření, které pak mohou všichni dotčení řidiči využívat.

Změna při kontrolách tachografů

Další novinkou, se kterou se řidiči budou v provozu běžně setkávat, je změna při silničních kontrolách týkajících se tachografů a přepravy nebezpečných věcí. Speciální mobilní jednotky Ministerstva dopravy, které doposud poskytovaly technickou a odbornou pomoc policii či celníkům, budou nyní kontroly kamionů a autobusů provádět zcela samostatně.

Česká republika tak bude mít po vzoru evropských špiček v oboru - německého Spolkového úřadu pro silniční dopravu (BAG) či polské Inspekce silniční dopravy (ITD) – samostatný nástroj specializující se na kontrolu dodržování zákona o silniční dopravě. Jedná se o 21 speciálně vybavených vozidel s experty na silniční dopravu, kteří se budou zaměřovat na odhalování nejzávažnějších podvodů s tachografy a přepravu nebezpečných věcí ADR.

NetConcert Bobby Shew

Komentáře

Váš komentář článku...

Zadejte vaše jméno
Zadejte váš email
Zadejte komentář
netConcert

Hlavní zprávy

 

Reviens Bébel!
webíky uniweb