Firemní parkování v centru nestačí

V centru Prahy panuje velký nedostatek parkovacích míst pro zásobovací vozidla. V Praze 1 existuje pouze 270 vyhrazených míst při 24 tisících provozoven. Řešením je kontrola doby stání a digitální časoměry, které již testuje Praha 1 na několika místech.


Dle nedávno provedeného průzkumu Komory v centru Prahy bylo osloveno přibližně šest desítek podnikatelů a byla zjištěna jejich spokojenost s dostupností parkování jak pro personální potřeby, tak pro zásobovací vozidla. Zajímavým zjištěním bylo, že přestože zásobovací vozidla mohou parkovat na vyhrazených místech, je těchto míst například v Praze 1 pouze 270, oproti počtu provozoven, kterých je zde kolem 24 tisíc. Celopražsky existuje asi 12 tisíc těchto vyhrazených míst na zhruba 95 tisíc provozoven, jak říká předseda PHK Petr Michal. Členské firmy podle průzkumu chtějí počet míst navýšit.

Jednou z hlavních problematik podle oslovených podnikatelů je absence vyhrazených míst pro zásobování pro 71 procent provozoven. Mezi menšinou, které mají taková místa k dispozici, polovina považuje jejich počet za nedostatečný. Co se týče parkování u kanceláří, 41 procent dotazovaných hodnotí nabídku jako nedostatečnou.

Podle praktických zkušeností ze pražských ulic však největším problémem pro zásobovače není tak nedostatek parkovacích míst, jako spíše neukázněné chování řidičů, kteří si tyto místa často sami zabírají. Problémem je také definice zásobování, která je natolik obecná, že pokutě nebo odtahu vozidla brání nejasnosti v označení míst. Jak uvádí dopravní expert Zdeněk Lokaj, nejlepším řešením je pokutovat auta, která překročí maximální možnou dobu stání. To ovšem vyžaduje hlídání těchto míst, což ve finále pro strážníka znamená desítky minut čekání a měření času.

K řešení této problematiky již Praha 1 nějakou dobu testuje digitální tabule s časoměrou. Tyto jsou umístěny na Národní třídě, u Nové scény, na Václavském náměstí, ve Spálené ulici, na Smetanově nábřeží a v ulici Štěpánské. Tento systém už výrazně snížil počet hříšných řidičů, kteří překročí maximální dobu stání, avšak stále zůstávají jedinci, kteří toto porušují a místa zdržují několik hodin. Provozně však systém nenavazuje na městskou policii.

Radní Prahy 1 pro dopravu Vojtěch Ryvola shrnuje další problém, kterým je naplněnost ulic a parkovacích míst vozidly, které se prezentují jako dopravní vozidla pro zásobování, ale ve skutečnosti se často jedná o rozvážkové firmy. Proto je potřeba zásobovacím vozidlům zajistit dostatečný prostor pro parkování, aby bylo zajištěné hladké i bezpečné zásobování.

Nezbytné změny v pravidlech pro zásobování jsou také zahrnuty v parkovací reformě, která je nyní v procesu konečného vyjednávání. Novelou by se měla mimo jiné upravit cena za stání v modrých zónách, a také limitovat parkování pro návštěvy, které by potřebovaly kredit od rezidentů.

Podle nového návrhu by měli mít řidiči zásobovacích vozidel možnost zaplatit za krátkodobé parkování, a to na dobu 15 nebo 30 minut. Tuto službu by mohli aktivovat prostřednictvím magistrátní aplikace. Experti i radní se však shodují, že nejefektivnější metodou řešení problému je kontrola maximální doby stání, jako jednoho z hlavních bodů, ke zlepšení současné situace.


ČNSO studio

Komentáře

Váš komentář článku...

Zadejte vaše jméno
Zadejte váš email
Zadejte komentář
ČNSO studio

Hlavní zprávy