Bagry zahájily archeologický průzkum na Pražském okruhu

Bagry zahájily archeologický průzkum na chybějící části Pražského okruhu mezi dálnicí D1 a Běchovicemi. Ředitelství silnic a dálnic plánuje zahájit výstavbu koncem roku a dokončit ji do roku 2028. Momentálně probíhá výkup pozemků a výběr zhotovitele prací. Archeologové očekávají významné nálezy.


Na připravované stavbě Pražského okruhu mezi dálnicí D1 a Běchovicemi započal archeologický průzkum. Výstavba chybějícího úseku dálničního okruhu by měla začít koncem tohoto roku a její dokončení je plánováno na přelom let 2027 a 2028. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) očekává vydání stavebního povolení a aktuálně vybírá zhotovitele prací.

„Termín pro podání nabídek je stanoven na červenec, cílem je vybrat stavební firmu do konce roku. Pokračuje také majetkoprávní příprava, aktuálně je vykoupeno devadesát procent pozemků,“ uvedl generální ředitel ŘSD Radek Mátl.

ŘSD odhaduje cenu zakázky na patnáct miliard korun bez daně z přidané hodnoty. Mátl však předpokládá, že s ohledem na situaci na trhu stavebních prací by mohla v tendru klesnout na dvanáct až třináct miliard. „Děláme všechny kroky k tomu, abychom stavbu zahájili na konci letošního roku. Výstavba je plánovaná na třicet šest měsíců,“ dodal.

Výběr zhotovitele a získání stavebního povolení ovlivní zahájení stavby. Potenciální odvolání nebo podání rozkladu by mohlo řešit ministerstvo dopravy. Mátl ale věří, že archeologický výzkum stavbu neoddálí a bude hotový na konci roku. Podle něj je úsek mezi dálnicí D1 a Běchovicemi v současné době v Česku nejdůležitější komunikací.

Už se podařilo zahájit práce na trase budoucí dálnice, kde bagry pod dohledem expertů sejmou vrstvu ornice. Následovat budou ruční práce odborníků z několika profesí – archeologů, geologů, archeobotaniků, archeozoologů a chemiků. Chybějící část Pražského okruhu prochází oblastí, kterou lidé osidlovali již od pravěku. Archeologové očekávají nálezy od tohoto období až po vrcholný středověk. „Oblast širší Prahy byla pro člověka atraktivní už od konce doby ledové,“ uvedl ředitel Archeologického ústavu AV ČR Jan Mařík.

Archeologové budou prozkoumávat území, které svou rozlohou odpovídá téměř šedesáti Václavským náměstím v Praze. Oblast rozdělili na pět úseků a šestadvacet částí. Trasu dálnice prozkoumají s různou intenzitou na základě archeologického potenciálu určeného v přípravné fázi a pomocí počítačových modelů. „Fyzicky zachráníme především movité nálezy. Informace o nemovitých nálezech překlápíme do podoby fotografické, kreslené a geodetické terénní dokumentace, případně dnes žádané 3D dokumentace,“ upřesnil Mařík.

Součástí stavby bude dvojice tunelů a čtyři mimoúrovňové křižovatky. Úsek Pražského okruhu mezi Běchovicemi a dálnicí D1, označovaný jako 511, bude měřit dvanáct a půl kilometru. Stavba celého okruhu je rozčleněna do jedenácti úseků, zatím bylo zprovozněno sedm z nich. Kromě jihovýchodní části mezi Běchovicemi a D1 chybí tři úseky v severní části mezi Ruzyní, Suchdolem, Březiněvsí a Satalicemi. Poslední rozšíření okruhu proběhlo v roce 2010, kdy byl zprovozněn úsek od D1 k D5. První část okruhu byla otevřena před čtyřiceti lety, 20. září 1983.



Komentáře

Váš komentář článku...

Zadejte vaše jméno
Zadejte váš email
Zadejte komentář
NOVÝ RENAULT CAPTUR

Hlavní zprávy

 

Renault MASTER - navržen pro potřeby každé profese