Není to však pohled na jeho dějiny, realitu ani na plánovanou budoucnost, ale na kultovní paralelní vesmír, který vybízí ke snění během běžného dne. Výstava je instalována ve zrekonstruovaných vitrínách a je možné si ji prohlédnout od dnešního dne do konce letošního roku.
Představy o technologických možnostech civilizace jsou fascinující i s odstupem času, kdy se pokrok vyvine zcela odlišným směrem. Někdejší, bývalá, poněkud sešlá idea futuristického metra 70. let 20. století je zde portrétována jako příběh Julese Verna a vzbuzuje nutkání se zamyslet nad tím, o jakém metru a pokroku dnes sníme my. Cílem výstavy je procházejícímu divákovi poskytnout jiný úhel pohledu na materiály a umělecká díla skrze sci-fi a futuristické vize pro pražské metro.
Výstava nabízí několik vjemových a optických, navzájem propojených, nebo se překrývajících vrstev či plánů. Pražské metro – především jeho části vybudované do roku 1989 – obsahuje prvky, které i dnes připomínají různé záhadné artefakty z budoucnosti, z jiné dimenze nebo pozůstatky jiné civilizace.
Autentickou vrstvu neboli skutečnost tvoří prostorové objekty a fotografie, reálně použité materiály z pražského metra, stavební a architektonické prefabrikáty, části uměleckých děl a doplňků interiérů. Keramické, skleněné i kamenné obklady metra, kolem kterých každý cestující denně prochází během cesty do práce, do školy nebo domů a téměř nevnímá jejich estetickou hodnotu, v novém úhlu získávají nový rozměr a hodnotu díky asociativní vrstvě – výrazné grafické intervenci v lehké ilustrativní lince. Poslední obsahovou vrstvu tvoří informační text, definice pojmů a popisky vystavených objektů, které divákům pomohou s orientací v čase i prostoru.
Autorem koncepce výstavy je Adam Tureček, který se postaral také o architekturu a grafiku. Kurátorkami výstavy jsou Anna Švarc, architektka metra a Marie Foltýnová z GHMP.
„Výstava Adama Turečka ve vestibulu stanice metra Anděl je již čtvrtým projektem za dva roky, kdy spolupracuje program Umění pro město s Dopravním podnikem. Mám velkou radost, že dvě různorodé městské instituce dokáží takto profesionálně spolupracovat a dostávat současné umění mezi co nejvíce lidí, k tomu jsou prostory metra ideální. A co jiného by mělo zahájit provoz znovuoživených vitrín ve zrekonstruovaném vestibulu než výstava s tématem pražského metra. Věřím, že se bude líbit cestujícím i lidem, kteří se na výstavu přijdou cíleně podívat,“ dodává Hana Třeštíková, radní pro kulturu HMP.
„V loňském roce jsme se v rámci projektů Umění pro město pohybovali pouze v nadzemních prostorách pražského metra. Tato výstava je součástí metra samotného a je jakýmsi holdem svébytnému fenoménu, který nám usnadňuje každodenní život. Poukazuje na řadu kontextů, které s sebou metro jako určitý symbol progresivního urbanismu nese. Je tu s námi mnoho desetiletí, ale zároveň je také projektem pro budoucnost, je to kontinuální stavba, kterou vždy provázela umělecká díla, někdy vysokých kvalit a někdy také bohužel práce bez invence, založené pouze na ideologickém poselství. Jeho architektonické kvality jsme si také dokázali v mnoha případech zneviditelnit řadou přebujelých komerčních aktivit. Anděl by mohl ukázat, že to umíme i jinak,“ uvádí Magdalena Juříková, ředitelka Galerie hlavního města Prahy.
„Výstava pracuje s vrstvami informací a emocí. Používá různých ohnisek perspektivy, kdy od výstupu z eskalátoru čteme jiné informace než při podrobnějším ohledání z blízka. Prostor vestibulu, který byl během rekonstrukce očištěn od komerčních vestaveb z 90. let, umožnil tuto optickou hru s výstavou, kterou bychom rádi výhledově doplnili prostorovou instalací uměleckého díla nebo třeba příležitostným uvedením uměleckých performancí,“ uvádí k projektu Anna Švarc, kurátorka výstavy a architektka metra.