Pražská žlutá linka B metra slaví čtyřicet let od svého spuštění. Od svého vzniku v roce 1985 se stala nejdelší a nejdůležitější dopravní tepnou města. Dopravní podnik připomíná toto výročí speciálními jízdami historickými soupravami.
Před čtyřmi desítkami let začala jezdit nejmladší z pražských linek metra, která si dodnes získala přízvisko „žlutá“ – trasa B. Na tehdejší zahájení provozu si Dopravní podnik (DP) pamatuje dodnes a připomíná ho nedělními jízdami historickými soupravami.
Trasa B byla nejmladší ze tří linek, zároveň však nejdelší. Původní úsek, z Florencie do Smíchovského nádraží, měl sedm stanic a délku zhruba 4,9 kilometru. Cesta tehdy trvala kolem devíti minut. S provozem přišly i významné organizační změny: s uvedením linky do provozu byly zrušeny turnikety a nahradily je označovače lístků.
Vyhlídky a provozní plány si vyžádaly i změny v době následujících let. Trasa B se postupně rozrůstala a sbírala na významu jako dvoustranně propojená páteř dopravní sítě metra. Důraz na rychlé a bezpečné odbavení cestujících byl patrný již od počátku – obyvatelé metropole se postupně seznámili s postupně vznikajícím systémem bezturniketového provozu.
Jde o nejmladší a současně nejdelší linku pražského metra. Zároveň šlo o významný způsob, jak urbanizaci města podpořit a zrychlit dojezd do nově vznikajících sídlišť na jihozápadě i dále na východ hlavního města.
První prodloužení přišlo v říjnu 1988 směrem na západ: trasa se rozšířila z Smíchovského nádraží na Dukelskou (dnes Nové Butovice). O dva roky a měsíc později se pak na opačné straně přidaly čtyři stanice od Florence k Českomoravské.
V roce 1994 byl otevřen úsek z Butovic na Zličín, a naposledy v roce 1998 došlo k prodloužení od Českomoravské na Černý Most. Stanice Zličín tak vyrostla v polích, což bylo z hlediska urbanismu unikátní.
Specifikem trasy B bylo i to, že na obou koncích byla částečně vybudována nad zemí. Jeden zhruba kilometrový úsek vede mezi stanicemi Rajská zahrada a Černý Most, na druhé straně pak spojuje venkovní tubus Hůrka s Lužinami.
Po roce 1989 došlo k několika změnám názvů stanic: Moskevská se stala Anděl, Švermova na Jinonice a Dukelská na Nové Butovice. Vyhrávala i změna názvů pro jiné stanice.
Velké zásahy do historie trasy B přišly se srpnem 2002, kdy ničivé záplavy zasáhly velkou část podzemí. Z 17 zatopených stanic jich 12 bylo na lince B. Zvláštní symbol povodní tvořila stanice Florenc B, kde zůstaly zatopené i dvě vlakové soupravy. Otevření posledních částí metra na trase B proběhlo až na konci března 2003, během rekonstrukcí ale některé stanice ztratily část své původní výzdoby.
DP připomíná 40. výročí nedělními jízdami historickými soupravami se speciálním dobovým hlášením stanic. Jízdy se konají ve zhruba 40minutových intervalech a směřují mezi Smíchovským nádražím a Florencí až do 15 hodin.
V současnosti má trasa B, která začala provozovat v roce 1985, délku kolem 26 kilometrů a propojuje Zličín na západě s Černým Mostem na východě. Cesta mezi těmito stanicemi dnes zabere zhruba 41 minut, což je významný posun vůči počátkům, kdy trať nabízela jen šest až sedm stanic a cestující přepravovala menší objem cestujících.
Pořadatelé připomínají, že trasa B je nejdelší ze všech linek, ale zároveň nejmladší v metru. Její vývoj a rozšíření symbolizuje ambice Prahy z minulého období v rychlém rozvoji dopravy a nabídky veřejné dopravy pro desítky tisíc obyvatel.