Využití elektromobility v každodenní praxi firem

Elektromobilita rezonuje v Evropské unii již řadu let a dopady rozhodnutí vládních činitelů pociťují nejen firmy, ale i soukromí uživatelé. Saturace trhu vozy na alternativní pohon se významně liší v rámci jednotlivých zemí.


Podíl bezemisních vozidel v ČR (plug-in hybridní a bateriová elektrická vozidla) dosahoval v roce 2022 pouze 4 %. Průměr EU činil úctyhodných 23 % (Švédsko 56 %, Německo 32 %, Rakousko 22 %). Výrazný nepoměr byl způsoben několika faktory: společenské naladění a celková skepse populace k elektromobilitě, nedostatečná dobíjecí infrastruktura (např. dobíjení v blokové zástavbě nebo na sídlištích není řešeno takřka vůbec), nízká / žádná podpora ze strany státu. Evropská unie si vytyčila ambiciózní cíl stát se do roku 2050 klimaticky neutrálním kontinentem a v rámci balíčku „Fit For 55“ schválila zákaz prodeje vozidel se spalovacím motorem od roku 2035 za účelem snížení emisí CO2 z osobních automobilů do roku 2030 na 50 %. Navíc se od roku 2026 bude na silniční dopravu vztahovat systém obchodování s emisemi, což povede k přenesenému tlaku na výrobce automobilů ke zvyšování podílů prodejů bezemisních vozů. Ambiciózní cíle mají podněcovat největší transformaci odvětví, kladou však vysoké nároky na výrobce, dodavatele, energetické sítě a v konečném důsledku i uživatele.

Dopady evropské legislativy se silně dotýkají soukromého sektoru napříč obory. V rámci politiky ESG („Environment, Social Governance“) jsou a budou firmy nuceny měřit svou uhlíkovou stopu a cíleně se ji snažit snížit. Normy a pravidla tzv. EU taxonomie jsou již nyní závazná pro banky či pojišťovny, povinnost evidence bude však postupně přenesena i na další podnikatelské subjekty (odstupňováno dle počtu zaměstnanců v jednotlivých časových horizontech). Subjekty jsou navíc povinny sledovat dané parametry i u svých dodavatelů, proto politika ESG již nyní ovlivňuje nejen velké hráče, ale i mnohé další. V praxi se tak můžeme setkat se situacemi, kdy banka poskytne kredit méně bonitnímu, avšak zelenému subjektu.

Více jak 70 % nákupu elektrických vozidel bylo realizováno firemními subjekty. Jejich motivy jsou podporovány různými faktory: marketingová politika („zelené“ firmy), tlak norem ESG (měření a snižování uhlíkové stopy), finanční zvýhodnění (osvobození od poplatků za parkování, silniční daň, a další), provozní úspory, dotační podpora.

V návaznosti na výše uvedené ale i například v kontextu Národního akčního plánu čisté mobility Česká republika podporovala a podporuje rozvoj tohoto druhu mobility. Jedním z příkladů podpory byl od roku 2016 etablovaný dotační program Nízkouhlíkové technologie v rámci Operačního programu Podnikání a inovace spadajícího do gesce Ministerstva průmyslu a obchodu. Tento program podpory byl zaměřen mimo jiné na podporu elektromobilů v prostředí podnikajících subjektů v několika opakujících se výzvách.
Že Program Nízkouhlíkové technologie měl svůj hluboký smysl a byl ze strany podnikatelského sektoru velmi oblíben, svědčí i následující příklady z praxe reálně dokončených projektů.

B&B Tábor

Společnost zaměřená na poskytování služeb v oblasti IT a bezpečnostních systémů se rozhodla již v roce 2017 uvedené podpory využít pro postupnou optimalizaci svého vozového parku zejména těch vozů, které v průměru denně najedou do 100 km. V rámci dvou žádostí ve druhé a třetí výzvě uvedeného programu tak pořídila celkem dva vozy typu BEV (Nissan Leaf a BMW i3) pro potřeby každodenní administrativy a poskytování servisu svým zákazníkům. Obě tato vozidla jsou aktuálně stále ve flotile společnosti a o spokojenosti s nimi svědčí i fakt, že vozidlo Nissan má roční nájezd cirka 35.000 km a BMW 17.000 km a to bez potřeby zásadního servisu na žádném z vozidel.
Automobily tak v této společnosti plní přesně to, co si od nich společnost slibovala – pomáhají optimalizovat provozní náklady společnosti a snižovat její ekologickou stopu.

TESS CZ

Společnost TESS CZ je specializovanou strojírenskou firmou zaměřenou na přesné obrábění a kovovýrobu. Provoz a výroba probíhá ve dvou halách vzdálených cirka 20 km od sebe, přičemž společnost potřebovala zajistit každodenní přesun jak zaměstnanců, tak i materiálu mezi pobočkami společně s plněním dalších úkolů potřebných pro firmu. Celkový nájezd na jedno vozidlo byl ca 60-80 km/den.
V roce 2017 společnost využila možnost čerpání dotace v rámci druhé výzvy OPPIK Nízkouhlíkové technologie na celkem 3 vozidla – jedno osobní a dvě užitková společně s dvěma rychlodobíjecími stanicemi – jednu pro každou lokalitu výroby. Žádost byla úspěšná a od roku 2019 jsou v pravidelném každodenním provozu všechna uvedená vozidla i obě dobíjecí stanice.
Během ca 4 let užívání společnost nezaznamenala významný problém související s provozem či údržbou této technologie i při tak náročném využití, jako je převoz těžkého materiálu a zaměstnanců. Proto i TESS CZ může hodnotit aplikaci nízkouhlíkové mobility do prostředí své společnosti jako velmi úspěšné a plnící veškeré předpoklady.

PERITAS Servis

Společnost PERITAS Servis poskytuje komplexní služby v oblasti požární ochrany a prevence, bezpečnosti práce a revizí požárně bezpečnostních zařízení. Součástí činnosti společnosti je i přeprava bezpečnostního materiálu ke klientům. Zejména pro tento účel se PERITAS Servis rozhodnul doplnit vozový park dvěma malými dodávkami na elektrický pohon (Nissan e-NV200).
Tato vozidla jsou v provozu od roku 2020 a denně v průměru najedou 70 km. To znamená, že roční nájezd každého z vozů činí ca 20.000 km s provozní úsporou ca 100.000 Kč oproti spalovacímu ekvivalentu.S vozidly od uvedení do provozu nebyl žádný technický problém, a proto rozšíření vozového parku tímto směrem hodnotí vedení společnosti jako velmi přínosný.

Ve všech uvedených případech se jednalo o přímou implementaci bateriových elektromobilů do provozu společností, přičemž bylo ověřeno, že takto koncipovaná vozidla mohou bez větších problémů fungovat v plném provozu různě zaměřených společností a to při významné úspoře provozních nákladů. Základním předpokladem však zůstává, že je třeba před koupí a využitím BEV technologie ve společnosti důkladně zvážit, jaké bude určení vozidel a jaké jsou parametry denního využití směrem k velikosti baterií a dojezdů vozidel.


Přehledová tabulka jednotlivých projektů:

1Název programu Operační program Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost
Image title
2Název výzvyNízkouhlíkové technologie – II. Výzva – aktivita a) ElektromobilitaNízkouhlíkové technologie – II. Výzva – aktivita a) ElektromobilitaIII. Výzva Nízkouhlíkové technologie – ElektromobilitaIII. Výzva Nízkouhlíková technologie – Elektromobilita
3ŽadatelTESS CZ, spol. s r.o.B&B Tábor s.r.o.B&B Tábor s.r.o.PERITAS servis, s.r.o.
4Číslo projektuCZ.01.3.14/ 0.0/ 0.0/ 16_063/ 0010774CZ.01.3.14/ 0.0/ 0.0/ 17_153/ 0011336CZ.01.3.14/ 0.0/ 0.0/ 16_063/ 0010601CZ.01.3.14/ 0.0/ 0.0/ 17_153/ 0011337
5Název projektuTESS CZ – ElektromobilitaB&B Tábor: ElektromobilitaB&B – ElektromobilitaPERITAS – Efektivní elektromobilita
6Termín realizace1. 1. 2018 – 30. 6. 20191. 1. 2018 – 1. 4. 20191. 3. 2018 – 29. 2. 20201. 9. 2018 – 15. 9. 2020
 Celkové výdaje4 005 100,00 Kč1 004 300,00 Kč974 900,00 Kč1 816 200,00 Kč
7Způsobilé výdaje2 042 935,95 Kč378 247,94 Kč359 100,00 Kč675 446,28 Kč
8Dotace1 532 201,96 Kč283 685,95 Kč269 325,00 Kč506 585,00 Kč
 % dotace38 %28 %28 %28 %
9Popis projektuNissan Leaf
Nissan e-NV (dvoumístný)
Nissan e-NV (pětimístný)
2x DC stanice
BMW i3Nissan Leaf2x Nissan eEV-200 40kWh

Zdroj: SmartPlan s.r.o.

Fotogalerie

Komentáře

Váš komentář článku...

Zadejte vaše jméno
Zadejte váš email
Zadejte komentář

Další články z rubriky


Hlavní zprávy