Podíl bezemisních vozidel v ČR (plug-in hybridní a bateriová elektrická vozidla) dosahoval v roce 2022 pouze 4 %. Průměr EU činil úctyhodných 23 % (Švédsko 56 %, Německo 32 %, Rakousko 22 %). Výrazný nepoměr byl způsoben několika faktory: společenské naladění a celková skepse populace k elektromobilitě, nedostatečná dobíjecí infrastruktura (např. dobíjení v blokové zástavbě nebo na sídlištích není řešeno takřka vůbec), nízká / žádná podpora ze strany státu. Evropská unie si vytyčila ambiciózní cíl stát se do roku 2050 klimaticky neutrálním kontinentem a v rámci balíčku „Fit For 55“ schválila zákaz prodeje vozidel se spalovacím motorem od roku 2035 za účelem snížení emisí CO2 z osobních automobilů do roku 2030 na 50 %. Navíc se od roku 2026 bude na silniční dopravu vztahovat systém obchodování s emisemi, což povede k přenesenému tlaku na výrobce automobilů ke zvyšování podílů prodejů bezemisních vozů. Ambiciózní cíle mají podněcovat největší transformaci odvětví, kladou však vysoké nároky na výrobce, dodavatele, energetické sítě a v konečném důsledku i uživatele.
Dopady evropské legislativy se silně dotýkají soukromého sektoru napříč obory. V rámci politiky ESG („Environment, Social Governance“) jsou a budou firmy nuceny měřit svou uhlíkovou stopu a cíleně se ji snažit snížit. Normy a pravidla tzv. EU taxonomie jsou již nyní závazná pro banky či pojišťovny, povinnost evidence bude však postupně přenesena i na další podnikatelské subjekty (odstupňováno dle počtu zaměstnanců v jednotlivých časových horizontech). Subjekty jsou navíc povinny sledovat dané parametry i u svých dodavatelů, proto politika ESG již nyní ovlivňuje nejen velké hráče, ale i mnohé další. V praxi se tak můžeme setkat se situacemi, kdy banka poskytne kredit méně bonitnímu, avšak zelenému subjektu.
Více jak 70 % nákupu elektrických vozidel bylo realizováno firemními subjekty. Jejich motivy jsou podporovány různými faktory: marketingová politika („zelené“ firmy), tlak norem ESG (měření a snižování uhlíkové stopy), finanční zvýhodnění (osvobození od poplatků za parkování, silniční daň, a další), provozní úspory, dotační podpora.
V návaznosti na výše uvedené ale i například v kontextu Národního akčního plánu čisté mobility Česká republika podporovala a podporuje rozvoj tohoto druhu mobility. Jedním z příkladů podpory byl od roku 2016 etablovaný dotační program Nízkouhlíkové technologie v rámci Operačního programu Podnikání a inovace spadajícího do gesce Ministerstva průmyslu a obchodu. Tento program podpory byl zaměřen mimo jiné na podporu elektromobilů v prostředí podnikajících subjektů v několika opakujících se výzvách.
Že Program Nízkouhlíkové technologie měl svůj hluboký smysl a byl ze strany podnikatelského sektoru velmi oblíben, svědčí i následující příklady z praxe reálně dokončených projektů.
Společnost zaměřená na poskytování služeb v oblasti IT a bezpečnostních systémů se rozhodla již v roce 2017 uvedené podpory využít pro postupnou optimalizaci svého vozového parku zejména těch vozů, které v průměru denně najedou do 100 km. V rámci dvou žádostí ve druhé a třetí výzvě uvedeného programu tak pořídila celkem dva vozy typu BEV (Nissan Leaf a BMW i3) pro potřeby každodenní administrativy a poskytování servisu svým zákazníkům. Obě tato vozidla jsou aktuálně stále ve flotile společnosti a o spokojenosti s nimi svědčí i fakt, že vozidlo Nissan má roční nájezd cirka 35.000 km a BMW 17.000 km a to bez potřeby zásadního servisu na žádném z vozidel.
Automobily tak v této společnosti plní přesně to, co si od nich společnost slibovala – pomáhají optimalizovat provozní náklady společnosti a snižovat její ekologickou stopu.
Společnost TESS CZ je specializovanou strojírenskou firmou zaměřenou na přesné obrábění a kovovýrobu. Provoz a výroba probíhá ve dvou halách vzdálených cirka 20 km od sebe, přičemž společnost potřebovala zajistit každodenní přesun jak zaměstnanců, tak i materiálu mezi pobočkami společně s plněním dalších úkolů potřebných pro firmu. Celkový nájezd na jedno vozidlo byl ca 60-80 km/den.
V roce 2017 společnost využila možnost čerpání dotace v rámci druhé výzvy OPPIK Nízkouhlíkové technologie na celkem 3 vozidla – jedno osobní a dvě užitková společně s dvěma rychlodobíjecími stanicemi – jednu pro každou lokalitu výroby. Žádost byla úspěšná a od roku 2019 jsou v pravidelném každodenním provozu všechna uvedená vozidla i obě dobíjecí stanice.
Během ca 4 let užívání společnost nezaznamenala významný problém související s provozem či údržbou této technologie i při tak náročném využití, jako je převoz těžkého materiálu a zaměstnanců. Proto i TESS CZ může hodnotit aplikaci nízkouhlíkové mobility do prostředí své společnosti jako velmi úspěšné a plnící veškeré předpoklady.
Společnost PERITAS Servis poskytuje komplexní služby v oblasti požární ochrany a prevence, bezpečnosti práce a revizí požárně bezpečnostních zařízení. Součástí činnosti společnosti je i přeprava bezpečnostního materiálu ke klientům. Zejména pro tento účel se PERITAS Servis rozhodnul doplnit vozový park dvěma malými dodávkami na elektrický pohon (Nissan e-NV200).
Tato vozidla jsou v provozu od roku 2020 a denně v průměru najedou 70 km. To znamená, že roční nájezd každého z vozů činí ca 20.000 km s provozní úsporou ca 100.000 Kč oproti spalovacímu ekvivalentu.S vozidly od uvedení do provozu nebyl žádný technický problém, a proto rozšíření vozového parku tímto směrem hodnotí vedení společnosti jako velmi přínosný.
Ve všech uvedených případech se jednalo o přímou implementaci bateriových elektromobilů do provozu společností, přičemž bylo ověřeno, že takto koncipovaná vozidla mohou bez větších problémů fungovat v plném provozu různě zaměřených společností a to při významné úspoře provozních nákladů. Základním předpokladem však zůstává, že je třeba před koupí a využitím BEV technologie ve společnosti důkladně zvážit, jaké bude určení vozidel a jaké jsou parametry denního využití směrem k velikosti baterií a dojezdů vozidel.
1 | Název programu | Operační program Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost | |||
2 | Název výzvy | Nízkouhlíkové technologie – II. Výzva – aktivita a) Elektromobilita | Nízkouhlíkové technologie – II. Výzva – aktivita a) Elektromobilita | III. Výzva Nízkouhlíkové technologie – Elektromobilita | III. Výzva Nízkouhlíková technologie – Elektromobilita |
3 | Žadatel | TESS CZ, spol. s r.o. | B&B Tábor s.r.o. | B&B Tábor s.r.o. | PERITAS servis, s.r.o. |
4 | Číslo projektu | CZ.01.3.14/ 0.0/ 0.0/ 16_063/ 0010774 | CZ.01.3.14/ 0.0/ 0.0/ 17_153/ 0011336 | CZ.01.3.14/ 0.0/ 0.0/ 16_063/ 0010601 | CZ.01.3.14/ 0.0/ 0.0/ 17_153/ 0011337 |
5 | Název projektu | TESS CZ – Elektromobilita | B&B Tábor: Elektromobilita | B&B – Elektromobilita | PERITAS – Efektivní elektromobilita |
6 | Termín realizace | 1. 1. 2018 – 30. 6. 2019 | 1. 1. 2018 – 1. 4. 2019 | 1. 3. 2018 – 29. 2. 2020 | 1. 9. 2018 – 15. 9. 2020 |
Celkové výdaje | 4 005 100,00 Kč | 1 004 300,00 Kč | 974 900,00 Kč | 1 816 200,00 Kč | |
7 | Způsobilé výdaje | 2 042 935,95 Kč | 378 247,94 Kč | 359 100,00 Kč | 675 446,28 Kč |
8 | Dotace | 1 532 201,96 Kč | 283 685,95 Kč | 269 325,00 Kč | 506 585,00 Kč |
% dotace | 38 % | 28 % | 28 % | 28 % | |
9 | Popis projektu | Nissan Leaf Nissan e-NV (dvoumístný) Nissan e-NV (pětimístný) 2x DC stanice | BMW i3 | Nissan Leaf | 2x Nissan eEV-200 40kWh |
Zdroj: SmartPlan s.r.o.