V Praze 11 začala výstavba dlouho očekávaného P+R parkovacího domu u metra Opatov. Projekt financovaný pražským magistrátem zahrnuje 495 stání pro auta, nabíječky pro elektromobily a místa pro kola.
V úterý se v blízkosti stanice metra C Opatov v Praze 11 začalo oficiálně se stavbou dlouho očekávaného P+R parkovacího domu. Zahájení stavby proběhlo symbolickým poklepáním základního kamene za účasti zástupců městské části Praha 11, Technické správy komunikací a investičního odboru pražského magistrátu, který projekt financuje.
Realizaci projektu zajišťuje sdružení firem BAK stavební společnost, Metrostav DIZ a Geosan Group. Náklady na výstavbu činí 663,8 milionu korun bez DPH. P+R parkoviště nabízejí možnost řidičům zaparkovat a pokračovat v cestě po městě prostřednictvím veřejné dopravy. Nový parkovací dům, který bude umístěn na Chilské ulici poblíž metra Opatov, bude mít kapacitu až 495 vozidel.
Parkovací dům nabídne i specifická parkovací místa, včetně možnosti nabíjení elektromobilů, 43 stání pro vozidla s plynovým pohonem a prostor pro uložení 32 jízdních kol. Deset míst bude vyhrazeno pro tělesně postižené. Střecha parkovacího domu bude osázena zelení a vytvořený park bude sloužit i obyvatelům blízkého domova důchodců, kteří zde naleznou i cvičební prvky.
Příprava projektu byla složitá. Pražský magistrát musel soutěž uspořádat dvakrát. Původně vybrané konsorcium v roce 2022 ztratilo zakázku kvůli námitkám dalších účastníků a kritice antimonopolního úřadu, protože do termínu nepředložilo potřebné informace. Další tendr byl úspěšně dokončen koncem března letošního roku.
Starosta Prahy 11 a předseda dopravního výboru pražského zastupitelstva Martin Sedeke poukázal na složitost příprav veřejných staveb, přičemž tento projekt nebyl výjimkou. Stavba má velký význam nejen pro městskou část, ale i celopražský dopravní systém, protože oblast Opatova trpí nedostatkem parkovacích míst a P+R parkoviště jsou nezbytné pro stovky tisíc denně dojíždějících Středočechů.
Po dokončení bude provoz parkoviště řídit Technická správa komunikací (TSK). Její ředitel Filip Hájek uvedl, že stávající systém parkovišť má kapacitu přes deset tisíc míst a funguje ekonomicky bez finanční zátěže pro město.
Adam Scheinherr, předseda opozičního hnutí Praha Sobě a bývalý radní pro dopravu, kritizoval zdržení výstavby. Podle něj byla stavba nové vládní koalici předána včetně stavebního povolení, avšak trvalo téměř tři roky, než byla zahájena. Rozhodnutí současné koalice ODS a Pirátů kritizoval za zdržování připravených projektů.
V roce 2021 Praha dokončila podobný projekt P+R parkovacího domu na Černém Mostě pro 886 vozidel, a před ním další u stanice metra B Nové Butovice pro téměř 400 aut. Tato parkoviště slouží především dojíždějícím Středočechům s cílem ulehčit dopravu v hlavním městě.