Ministerstvo dopravy se blíží k průlomovému dílčímu kroku v oblasti vysokorychlostních železnic. První pozitivní stanovisko EIA bylo získáno v rámci zjišťovacího řízení na stavbu rychlíkové tratě mezi Brnem a Vídní. Zahájit stavbu by bylo možné již v roce 2026. Stavba vysokorychlostní tratě bude přínosem nejen pro českou ekonomiku, rozvoj průmyslu a hospodářství, ale také pro místní obyvatelstvo a cestující.
Martin Kupka, ministr dopravy, zdůraznil důležitost projektu pro podporu české ekonomiky a rozšíření možností tuzemského průmyslu. Avšak Správa železnic musí nejprve získat konečné posouzení vlivů na životní prostředí a stavební povolení, což by mělo zajistit ochranu přírody a zájmů obyvatel přímo dotčených měst a obcí.
Projekt se navíc zaměřuje na další úseky vysokorychlostní tratě napříč zemí. Jiří Svoboda, generální ředitel Správy železnic, označil další postup schvalování EIA procesů jako další důležitý milník v rámci projektu.
Plánovaná trať by měla umožnit rychlé spojení mezi českými městy, jako jsou Praha, Ostrava nebo Hradec Králové, a také spojení s Německem, konkrétně s Drážďany. V budoucnu by se měly výhody rychlotratí rozšířit i na nákladní dopravu, čímž se zvýší kapacita tratí pro provozující dopravce.
Ředitel projektu trati Praha-Drážďany z německé společnosti Deutsche Bahn Kay Müller připomněl, že výstavba této trati je též důležitá pro Německo, neboť povede k odlehčení Labského údolí a posílení kapacity pro nákladní dopravu. Investice do výstavby rychlotratě představuje celkově částku 800 miliard korun, kterou zčásti mají pokrýt evropské dotace.