V červnu začne v Praze jezdit nová linka 19, dojede po nové tramvajové trati až ke stanici metra Pankrác

Do pražských ulic se letos na začátku června opět vrátí tramvajová linka číslo 19.


Propojí bez přestupu Lehovec, Palmovku, Žižkov, Strašnice, Vršovice, tj. ty části města, které dnes přímé spojení nemají, a dojede po nově postavené tramvajové trati až ke stanici metra na Pankráci. Začne jezdit, jakmile Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) dokončí rekonstrukci tramvajové tratě v Táborské, Vladimírově a v ulici Na Pankráci. V okolí Pražského povstání díky rekonstrukci vzniknou úplně nové tramvajové zastávky společné pro tramvaj a autobus.

„Devatenáctka se vrací do ulic v trase, kterou mívala před rokem 2012, než zmizela z mapy pražské tramvajové sítě. Už jedna z anket organizace ROPID na tramvajových zastávkách v oblasti Strašnic ukázala, že 80 % dotázaných cestujících si přeje, aby se vrátilo přímé spojení na Palmovku. Teď máme příležitost to dát do pořádku. Devatenáctka ale neskončí na Kubánském náměstí jako v minulosti, ale bude pokračovat dál, aby nově propojila také Vršovice s Pankrácí,“ říká náměstek primátora, radní pro dopravu Adam Scheinherr, a doplňuje: „Využije tak nově postavenou část tramvajové tratě k metru na Pankráci, kde bude končit jen dočasně. Věřím, že se brzy vydá po nových kolejích ještě dál. Už teď připravujeme další pokračování této tramvajové trati o zhruba 300 metrů dále k poště a Finančnímu úřadu. Tramvaj tak v budoucnu obslouží také administrativní centrum u budoucí přestupní stanice mezi trasami metra C a D.“
„Když jsme loni na podzim postavili novou tramvajovou trať ke stanici metra Pankrác, avizovali jsme, že provoz na ní zahájíme po dokončení rekonstrukce tratě v Táborské ulici a na náměstí Hrdinů. Práce v Táborské ulici pokračují podle harmonogramu, obnovení provozu a zavedení linky 19 až ke stanici metra Pankrác proto chystáme na začátku června. Linka 19 bude jezdit ve všední dny i o víkendech od rána až do pozdního večera. Budeme na ni nasazovat obousměrné kloubové tramvaje s nízkopodlažní částí, protože na Pankráci trať nekončí klasickou smyčkou, kde se tramvaj může otočit, ale dočasnou úvratí. Počítáme s jejím prodloužením až ke křižovatce Budějovické a Bystřické ulice. V současnosti k tomuto úseku projektanti připravují dokumentaci pro územní a stavební řízení. Letos ji chceme mít kompletní a příští rok získat stavební povolení,“ doplňuje Jan Šurovský, člen představenstva a technický ředitel DPP – Povrch a dodává: „Další pozitivní zprávou pro cestující je, že díky probíhající rekonstrukci tramvajové tratě v Táborské by měla být ve výsledku MHD plynulejší. Ve směru z centra osadíme betonové tvarovky, které oddělí trať od vozovky. A také předpokládáme, že v rámci obnov tří světelných signalizací, které probíhají v koordinaci s naší akcí, na nich bude zavedena preference MHD.“

Nová přímá spojení linkou 19

  • Pankrác / Pražského povstání – Vršovice 

  • Pražského povstání – Strašnice 

  • Vršovice – Palmovka 

  • Strašnice – Palmovka 

  • Posílení spojení Vršovice – Strašnice (velmi vytíženou linku 7 doplní z Vršovic linka 19 směrem k metru Strašnická a na Vinici)

„S návrhem na zavedení linky 19 a s doprovodnými změnami, které s ní souvisí, souhlasí všechny dotčené městské části, tedy Praha 2, 3, 4, 9 i 10. Je to velká shoda, jsem rád, že má nové spojení tak širokou podporu,“ dodává Adam Scheinherr.

Nové zastávky v oblasti Pražského povstání

„Rekonstrukce tramvajové trati v okolí Pražského povstání přinese ještě dvě velké novinky. Novou tramvajovou zastávku Pražského povstání, která bude blíž vstupům do metra u křižovatky Táborské a ulice Na Pankráci a mezi Pankrácí a Pražského povstání vznikne ještě nová tramvajová zastávka Kotorská. Právě tyto nové zastávky budou sloužit jak tramvajím 18 a 19, tak autobusu 193 s přímým a pohodlným přestupem na tramvaje v nové zastávce Kotorská,“ říká ředitel organizace ROPID Petr Tomčík.

Souběh tramvaje 19 a autobusu 193 v Praze 4

Spojení Pankráce a Pražského povstání s nádražím Vršovice dnes zajišťuje autobus 193. Jakmile začne jezdit po této trase tramvaj 19, budou mít oba spoje zcela shodnou trasu, ale obyvatelé Prahy 4 nemusí mít obavu, že by linka 193 zmizela z trasy, na kterou jsou zvyklí. Většina jejích spojů pojede nově z Šeberáku pouze na Pražského povstání, ale v každé hodině zůstanou 2-3 spoje, které budou pokračovat dále přímo do Nuslí a k Nádraží Vršovice. 

Další změny tramvajových linek

Se zavedením nové linky 19 také souvisí úprava tras některých dalších linek v Praze:

  • 5    Jejím dlouhodobým posláním je na Žižkově pomáhat velmi využívané devítce. Aby tuto pomoc mohla nabídnout v ještě delším úseku než dnes, pojede pětka z Olšanského náměstí rovně Olšanskou ulicí na Ohradu a k Vozovně Žižkov, kde bude končit. Spojení mezi Seifertovou ulicí a Florou zajistí nadále linka 15, mezi Florou a Ústředními dílnami DP pětku plnohodnotně nahradí spoje linky 16. 

  • 13    Třináctka bude nově končit u Olšanských hřbitovů společně s linkou 15, protože spojení z Vinohrad směrem do Nových Strašnic zajistí nově tramvajová linka 16. 

  • 16    Mezi zastávkami Želivského, Palmovka, Nádraží Vysočany a Lehovec začnou jezdit spoje obnovené linky 19, takže by zde šestnáctka byla navíc. Pojede proto z Želivského rovně ke Krematoriu Strašnice, na Vinici, Černokosteleckou a k Ústředním dílnám DP. Tady nahradí linky 5 a 13 a nově nabídne z oblasti Nových Strašnic spojení bez jakéhokoliv přestupu až na Karlovo náměstí.

  • 24    Čtyřiadvacítku čeká zkrácení na Náměstí Bratří Synků. Dál do Vršovic ji nahradí nová linka 19 společně s linkami 6 a 7, které tu jezdí už dnes. Na rozdíl od linky 24 bude linka 19 ve Vršovicích v provozu i o víkendech a také každý den večer.  

Zajímavosti linky 19

  • V oblasti Náměstí Bratří Synků pojede ve směru z Pankráce na Lehovec zkratkou v ulici Na Zámecké, kterou využívají pouze noční tramvaje. Mine tak silně zatíženou světelnou křižovatku v Otakarově a uspoří cestujícím cca dvě minuty jízdní doby.

  • V ulici Jana Želivského hned za velkou světlenou křižovatkou Želivského se chystá nová tramvajová zastávka směrem k nákladovému nádraží. Bude sloužit linkám 10 a 19, které odtud míří společně na Palmovku, aby odjížděly od metra z jedné společné zastávky. Zastaví tu také linky 11 a 26. O jejím co nejrychlejším zřízení se právě jedná.

  • Trasa nové linky 19 měří bez mála 17 kilometrů a tramvaj na ní bude mít 38 zastávek. 

  • Na linku 19 bude možné vypravit pouze obousměrné kloubové tramvaje typu KT8D5.RN2P, které budou vyjíždět z provizorní vozovny v Ústředních dílnách DP, která v současné době nahrazuje rekonstruovanou vozovnu Hloubětín.

  • Poprvé se linka 19 objevila v ulicích Prahy před 98 lety, přesně 29. července 1923. Tehdy jezdila z Libně kolem Prašné brány na Můstek, pak po Václavském náměstí k Muzeu a dále přes Tylovo náměstí do Nuslí - shodou okolností také na dnešní náměstí Bratří Synků (tehdy šlo o zastávku Nusle, Riegrovo náměstí). V roce 1925 pak byla prodloužena poprvé na Pankrác. Nová trasa tak přivede letos v červnu linku 19 do míst, kde vozila své úplně první pražské cestující.

  • Do pražských ulic se v trvalém stavu vrátí linka 19 téměř přesně po 9 letech. V trase Lehovec – Želivského – Nádraží Strašnice/Radošovická jezdila naposledy 22. května 2012.


Komentáře

Váš komentář článku...

Zadejte vaše jméno
Zadejte váš email
Zadejte komentář
ARCHIV ZPRÁV
čt 22.04.2021 09:50



0 +
 

Hlavní zprávy