Propojí bez přestupu Lehovec, Palmovku, Žižkov, Strašnice, Vršovice, tj. ty části města, které dnes přímé spojení nemají, a dojede po nově postavené tramvajové trati až ke stanici metra na Pankráci. Začne jezdit, jakmile Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) dokončí rekonstrukci tramvajové tratě v Táborské, Vladimírově a v ulici Na Pankráci. V okolí Pražského povstání díky rekonstrukci vzniknou úplně nové tramvajové zastávky společné pro tramvaj a autobus.
„Devatenáctka se vrací do ulic v trase, kterou mívala před rokem 2012, než zmizela z mapy pražské tramvajové sítě. Už jedna z anket organizace ROPID na tramvajových zastávkách v oblasti Strašnic ukázala, že 80 % dotázaných cestujících si přeje, aby se vrátilo přímé spojení na Palmovku. Teď máme příležitost to dát do pořádku. Devatenáctka ale neskončí na Kubánském náměstí jako v minulosti, ale bude pokračovat dál, aby nově propojila také Vršovice s Pankrácí,“ říká náměstek primátora, radní pro dopravu Adam Scheinherr, a doplňuje: „Využije tak nově postavenou část tramvajové tratě k metru na Pankráci, kde bude končit jen dočasně. Věřím, že se brzy vydá po nových kolejích ještě dál. Už teď připravujeme další pokračování této tramvajové trati o zhruba 300 metrů dále k poště a Finančnímu úřadu. Tramvaj tak v budoucnu obslouží také administrativní centrum u budoucí přestupní stanice mezi trasami metra C a D.“
„Když jsme loni na podzim postavili novou tramvajovou trať ke stanici metra Pankrác, avizovali jsme, že provoz na ní zahájíme po dokončení rekonstrukce tratě v Táborské ulici a na náměstí Hrdinů. Práce v Táborské ulici pokračují podle harmonogramu, obnovení provozu a zavedení linky 19 až ke stanici metra Pankrác proto chystáme na začátku června. Linka 19 bude jezdit ve všední dny i o víkendech od rána až do pozdního večera. Budeme na ni nasazovat obousměrné kloubové tramvaje s nízkopodlažní částí, protože na Pankráci trať nekončí klasickou smyčkou, kde se tramvaj může otočit, ale dočasnou úvratí. Počítáme s jejím prodloužením až ke křižovatce Budějovické a Bystřické ulice. V současnosti k tomuto úseku projektanti připravují dokumentaci pro územní a stavební řízení. Letos ji chceme mít kompletní a příští rok získat stavební povolení,“ doplňuje Jan Šurovský, člen představenstva a technický ředitel DPP – Povrch a dodává: „Další pozitivní zprávou pro cestující je, že díky probíhající rekonstrukci tramvajové tratě v Táborské by měla být ve výsledku MHD plynulejší. Ve směru z centra osadíme betonové tvarovky, které oddělí trať od vozovky. A také předpokládáme, že v rámci obnov tří světelných signalizací, které probíhají v koordinaci s naší akcí, na nich bude zavedena preference MHD.“
Nová přímá spojení linkou 19
Pankrác / Pražského povstání – Vršovice
Pražského povstání – Strašnice
Vršovice – Palmovka
Strašnice – Palmovka
Posílení spojení Vršovice – Strašnice (velmi vytíženou linku 7 doplní z Vršovic linka 19 směrem k metru Strašnická a na Vinici)
„S návrhem na zavedení linky 19 a s doprovodnými změnami, které s ní souvisí, souhlasí všechny dotčené městské části, tedy Praha 2, 3, 4, 9 i 10. Je to velká shoda, jsem rád, že má nové spojení tak širokou podporu,“ dodává Adam Scheinherr.
Nové zastávky v oblasti Pražského povstání
„Rekonstrukce tramvajové trati v okolí Pražského povstání přinese ještě dvě velké novinky. Novou tramvajovou zastávku Pražského povstání, která bude blíž vstupům do metra u křižovatky Táborské a ulice Na Pankráci a mezi Pankrácí a Pražského povstání vznikne ještě nová tramvajová zastávka Kotorská. Právě tyto nové zastávky budou sloužit jak tramvajím 18 a 19, tak autobusu 193 s přímým a pohodlným přestupem na tramvaje v nové zastávce Kotorská,“ říká ředitel organizace ROPID Petr Tomčík.
Souběh tramvaje 19 a autobusu 193 v Praze 4
Spojení Pankráce a Pražského povstání s nádražím Vršovice dnes zajišťuje autobus 193. Jakmile začne jezdit po této trase tramvaj 19, budou mít oba spoje zcela shodnou trasu, ale obyvatelé Prahy 4 nemusí mít obavu, že by linka 193 zmizela z trasy, na kterou jsou zvyklí. Většina jejích spojů pojede nově z Šeberáku pouze na Pražského povstání, ale v každé hodině zůstanou 2-3 spoje, které budou pokračovat dále přímo do Nuslí a k Nádraží Vršovice.
Další změny tramvajových linek
Se zavedením nové linky 19 také souvisí úprava tras některých dalších linek v Praze:
5 Jejím dlouhodobým posláním je na Žižkově pomáhat velmi využívané devítce. Aby tuto pomoc mohla nabídnout v ještě delším úseku než dnes, pojede pětka z Olšanského náměstí rovně Olšanskou ulicí na Ohradu a k Vozovně Žižkov, kde bude končit. Spojení mezi Seifertovou ulicí a Florou zajistí nadále linka 15, mezi Florou a Ústředními dílnami DP pětku plnohodnotně nahradí spoje linky 16.
13 Třináctka bude nově končit u Olšanských hřbitovů společně s linkou 15, protože spojení z Vinohrad směrem do Nových Strašnic zajistí nově tramvajová linka 16.
16 Mezi zastávkami Želivského, Palmovka, Nádraží Vysočany a Lehovec začnou jezdit spoje obnovené linky 19, takže by zde šestnáctka byla navíc. Pojede proto z Želivského rovně ke Krematoriu Strašnice, na Vinici, Černokosteleckou a k Ústředním dílnám DP. Tady nahradí linky 5 a 13 a nově nabídne z oblasti Nových Strašnic spojení bez jakéhokoliv přestupu až na Karlovo náměstí.
24 Čtyřiadvacítku čeká zkrácení na Náměstí Bratří Synků. Dál do Vršovic ji nahradí nová linka 19 společně s linkami 6 a 7, které tu jezdí už dnes. Na rozdíl od linky 24 bude linka 19 ve Vršovicích v provozu i o víkendech a také každý den večer.
Zajímavosti linky 19
V oblasti Náměstí Bratří Synků pojede ve směru z Pankráce na Lehovec zkratkou v ulici Na Zámecké, kterou využívají pouze noční tramvaje. Mine tak silně zatíženou světelnou křižovatku v Otakarově a uspoří cestujícím cca dvě minuty jízdní doby.
V ulici Jana Želivského hned za velkou světlenou křižovatkou Želivského se chystá nová tramvajová zastávka směrem k nákladovému nádraží. Bude sloužit linkám 10 a 19, které odtud míří společně na Palmovku, aby odjížděly od metra z jedné společné zastávky. Zastaví tu také linky 11 a 26. O jejím co nejrychlejším zřízení se právě jedná.
Trasa nové linky 19 měří bez mála 17 kilometrů a tramvaj na ní bude mít 38 zastávek.
Na linku 19 bude možné vypravit pouze obousměrné kloubové tramvaje typu KT8D5.RN2P, které budou vyjíždět z provizorní vozovny v Ústředních dílnách DP, která v současné době nahrazuje rekonstruovanou vozovnu Hloubětín.
Poprvé se linka 19 objevila v ulicích Prahy před 98 lety, přesně 29. července 1923. Tehdy jezdila z Libně kolem Prašné brány na Můstek, pak po Václavském náměstí k Muzeu a dále přes Tylovo náměstí do Nuslí - shodou okolností také na dnešní náměstí Bratří Synků (tehdy šlo o zastávku Nusle, Riegrovo náměstí). V roce 1925 pak byla prodloužena poprvé na Pankrác. Nová trasa tak přivede letos v červnu linku 19 do míst, kde vozila své úplně první pražské cestující.
Do pražských ulic se v trvalém stavu vrátí linka 19 téměř přesně po 9 letech. V trase Lehovec – Želivského – Nádraží Strašnice/Radošovická jezdila naposledy 22. května 2012.