Výběr dodavatele stavby metra D v Praze byl opět zrušen po stížnostech ze strany sdružení PORR, VINCI a Marti (PVM), které bylo dříve z tendru vyřazeno. Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP) uvedl, že i po opětovném vyhodnocení a přihlédnutí k novým informacím zůstává nabídka společnosti Subterra nejvýhodnější.
Firmy PORR a VINCI kritizují krok DPP, zatímco Subterra jej vnímá jako potvrzení kvality své nabídky. Tendr se týká úseku nové linky metra D, konkrétně z Olbrachtovy na Nové Dvory. Loni firmu PVM napadla u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) kvůli údajným chybám v referencích vítěze.
DPP následně zrušil výběr vítěze zakázky, nikoliv však samotný tendr. O novém dodavateli rozhodlo představenstvo podniku na základě jednomyslného doporučení hodnotící komise. 'DPP zajistil nové podklady a informace, které detailně prověřil. Po mimořádně detailním prověřování nabídek a dalších právních a expertních analýz DPP znovu rozhodl,' uvedl ředitel a předseda představenstva DPP Petr Witowski.
„Dnešní rozhodnutí DPP potvrdilo postoj společnosti Subterra, že naše nabídka je kvalitní a odpovídá požadavkům zadavatele. Je to také potvrzení správnosti našich argumentů, kterými jsme vyvraceli neopodstatněná tvrzení,' uvedl mluvčí Subterry Vladislav Beneš.
Firmy ze sdružení PVM postup DPP kritizují. „Naše nabídka byla ekonomicky výhodnější a podložená mezinárodními zkušenostmi, například z výstavby metra ve Vídni,' uvedla mluvčí PORR Jana Mašínová. Podle ní krok vyvolává pochybnosti o transparentnosti tendru a firma se plánuje bránit všemi dostupnými právními prostředky.
Mluvčí společnosti VINCI Iveta Štočková dodala, že i když se firma s odůvodněním výběru zatím detailně neseznámila, krok DPP podle ní potvrzuje, že podnik se snaží za každou cenu vybrat dražší nabídku společnosti Subterra ze skupiny Metrostav. „Zajímá nás, jak se nabídka skupiny Metrostav změnila natolik, že nyní opět vyhovuje,' dodala mluvčí.
Druhou hodnocenou nabídkou byla nabídka sdružení vedeného společností STRABAG. Předseda výbor komise doplnil, že ÚOHS se již zabývá jen poslední stížností podanou PVM kvůli svému vyřazení z tendru. Výstavba nové linky metra začala v roce 2022 a zahrnuje kilometrový úsek mezi stanicemi Pankrác a Olbrachtova. Nyní má navazovat úsek z Olbrachtovy na Nové Dvory, následovat má část z Nových Dvorů do Depa Písnice.
Původně se předpokládalo dokončení stavby v roce 2029, avšak kvůli sporům je pravděpodobné, že se termín posune na rok 2031.