Karlův most v Praze je nejen ikonickou památkou, ale také domovem třiceti kamenných soch a sousoší svatých, které představují významné historické postavy a duchovní patrony. Kniha 'Mystický koridor' od Aleny Ježkové nyní umožňuje proniknout do tajemství těchto jedinečných uměleckých děl, které návštěvníci mohou obdivovat v této unikátní, převážně barokní galerii pod širým nebem. Galerie hlavního města Prahy (GHMP), která je správcem tohoto kulturního pokladu, vydala dvojjazyčnou publikaci doprovázenou černobílými fotografiemi, které návštěvníkům přibližují detailní krásu těchto skulptur.
Přestože se Karlův most začal stavět v polovině čtrnáctého století, jeho sochařská výzdoba je dílem až sedmnáctého a osmnáctého století. Původní úsilí císaře Karla IV. se soustředilo na architektonické skvosty, jako je Staroměstská mostecká věž. První sochu svatého Jana Nepomuckého však na most umístili až později. To přineslo nový trend, kdy se různé kláštery, šlechtici a akademické obce snažili na most umístit vlastní duchovní patrony v podobě soch.
Na Karlově mostě se tak setkávají svatí z různých koutů světa. Je zde reprezentace různých povolání a životních cest – od učenců, filozofů až po lékaře a zázračné léčitele. Toto široké spektrum osobností oslavuje bohatství duchovního i kulturního dědictví. Mnohé z těchto soch vznikly rukou vrcholných barokních sochařů, jako byli Matyáš Bernard Braun, Jan Brokoff a jeho syn Ferdinand Maxmilián.
S časem však došlo k proměně vnímání těchto soch. Co bylo kdysi součástí každodenního života Pražanů, se stalo převážně turistickou atrakcí. Ježková poznamenává, že sochy dnes často fotografují návštěvníci, ale jejich historický a duchovní význam se mnohdy vytrácí. Právě proto kniha 'Mystický koridor' slouží nejen jako historický průvodce, ale i jako prostředek k opětovnému propojení s minulostí.
Kniha má ambice sloužit jak českým, tak zahraničním návštěvníkům díky své dostupnosti v anglické verzi. Fotograf Jiří Chalupa svými snímky pomáhá čtenáři porozumět estetické a historické hodnotě každého díla, což přibližuje most ze zcela nové perspektivy a dává mu nový rozměr v kontextu současného umění i historického dědictví.