U startu akce stojí zástupci 85 zapojených měst a obcí. Pravidla výzvy jsou nastavena tak, aby podpořila v aktivním pohybu zejména osoby s vyšším věkem a nadváhou.
„Léta jsem běhal orientační závody, k mým koníčkům dodnes patří turistika a jízda na kole. Byl bych proto rád, aby se Ministerstvo dopravy začalo prezentovat nejen jako ministerstvo velkých dopravních staveb dálnic nebo železnic, ale také jako ministerstvo aktivní mobility, tedy i chůze a cyklistiky. Zvýšení významu aktivní mobility máme v Koncepci městské a aktivní mobility pro období 2021–2030, nyní se musíme zaměřit na to, abychom od různých návrhů a námětů přešli k jejich faktické realizaci,“ uvádí ministr dopravy Martin Kupka, který výzvu podpořil.
Každý účastník výzvy soutěží především sám za sebe, zároveň se ale může zúčastnit partnerské výzvy, případně se přidat k některému týmu o 4–10 lidech. Všichni účastníci pak přispívají svými naběhanými či nachozenými kroky k lepšímu umístění svého města v soutěži měst.
„Pro tuto dubnovou výzvu jsme přichystali celou řadu novinek, kterými chceme přilákat nové účastníky a rozšířit povědomí o výzvě. Mezi ně patří výzva pro třídní a firemní týmy, která počítá se zapojením škol a organizací, či soutěž malých obcí (tzv. Galské vesnice). Do výzvy se započítává nejen chůze, ale také běh či nordic walking (chůze se speciálními holemi),“ vypočítává hlavní organizátor výzvy Jaroslav Martinek.
Pro každého je výzvou jiný počet kroků. Vykonané aktivity je možné zaznamenávat na libovolném zařízení (mobilní aplikace, chytré hodinky atd.) a následně je nahrát do profilu na www.desettisickroku.cz. I přesto, že je hlavním cílem a odměnou upevnění našeho zdraví, pro ty nejzdatnější jsou připraveny zajímavé ceny od partnerů akce.
„Vzdálenost 7,5 km, která odpovídá denní dávce 10 000 kroků, je jen pomyslnou metou. Není cílem každý den ujít právě tuto vzdálenost, ale spíše si všímat, jakou vzdálenost denně ujdeme a především chodit více. Proto byl zvolený formát soutěže, kterou ale ve finále vyhráváme všichni,“ říká Jaroslav Vymazal, předseda pořádající organizace Partnerství pro městskou mobilitu, z. s.
Výzva reaguje na skutečnost, že chůze se z našich životů pomalu vytrácí. I na velmi krátké vzdálenosti hojně preferujeme auto nebo jiný způsob dopravy. Od roku 1993 klesla průměrná obsazenost automobilů na polovinu a zároveň se významně zvýšil počet kilometrů, které každý z nás v autě za rok průměrně ujede. Proto ani nepřekvapuje, že Češi vlastní daleko více vozů než v minulosti. Jen za posledních 10 let se počet registrovaných automobilů zvýšil o bezmála 35 %. V roce 2019 ČR s počtem 554 aut na 1 000 obyvatel přesáhla průměr EU. S rostoucí cenou pohonných hmot je nyní podpora alternativní dopravy, včetně pěší a cyklistické, ve městech stále více aktuální.