Díky tomu je v pražském metru aktuálně 46 bezbariérově zpřístupněných stanic z celkem 61. Další, 47. v pořadí, bude na jaře příštího roku stanice Jiřího z Poděbrad. Výstavba výtahu ve stanici Nádraží Holešovice trvala necelých šest měsíců, náklady činily bezmála 19 milionů korun. Zhotovitelem stavby byla společnost Brema.
Výtah ve stanici Nádraží Holešovice spojuje nástupiště a severní vestibul, který je již v úrovni ulice a chodbou spojen s odbavovací halou vlakového nádraží. V úrovní nástupiště je umístěn mezi pravé a levé pevné schodiště. Výtah má dvě stanice – úroveň nástupiště a vestibulu.
Výtah zde nahradil původní zastaralou, pomalou a málo kapacitní zdvihací plošinu, která zde sloužila od roku 1993. Půdorys kabiny zdvihací plošiny byl 110 × 140 centimetrů, což například neumožňovalo přepravu kola nebo dvou kočárků najednou. Její nosnost byla jen 400 kilogramů, rychlost pouze 15 centimetrů za vteřinu, což při zdvihu necelých pět metrů znamenalo dobu jízdy více než půlminutu jedním směrem. Navíc během celé doby jízdy zdvihací plošinou bylo potřebné držet zmáčknuté ovládací tlačítko.
V rámci výstavby DPP nechal odstranit původní, 30 let starou zdvihací plošinu, rozšířit výtahovou šachtu a namontovat moderní, násobně kapacitnější, bezpečnější a v neposlední řadě komfortnější plnohodnotný výtah, který má nosnost 1000 kilogramů, půdorys kabiny 110 × 210 centimetrů, kapacitu 13 osob a rychlost 1 metr za vteřinu.
Architektonické řešení materiálů a barev výtahu ve stanici Nádraží Holešovice vychází z podmínek, které jsou dány současným stavem, provozními požadavky a použitými technologiemi. Kvůli sjednocení byly na stavbě použity stejné materiály jako ve stanici. Konstrukce výtahu je v prostoru schodiště a v úrovni nástupiště obložená deskami z tryskané světlé jemnozrnné žuly. Vnitřek výtahu je tvořen ocelovou konstrukcí s proskleným obvodovým pláštěm, a to včetně stropu. Sklo je bezbarvé, bezpečnostní s průhledností cca 70 %. Dveře do výtahu jsou v obou úrovních prosklené čirým sklem s rámy v nerezovém provedení, v úrovni nástupiště je k nim přisazený rozvaděč také v nerezovém provedení. Zasklení výtahu směrem do schodiště lícuje s obkladem stěny.
„Pražská MHD je druhá nejlepší na světě. Vyplývá to z mezinárodního průzkumu obyvatel světových metropolí, kde ji celých 96 % dotázaných Pražanů hodnotilo kladně. Věřím, že právě bezbariérovost spolu s rekordním prodlužováním tramvajových tratí – a jednou i dokončením metra D – z nás udělá jedničku, která za sebou nechá i Berlín. Praha tento potenciál má. Doufám, že dnes zprovozněný výtah bude lidem skvěle sloužit a řadě z nich zkrátí a zpříjemní cestu. Ve srovnání s původní zdvihací plošinou má dvaapůlkrát větší nosnost, o polovinu větší plochu kabiny a o téměř sedmkrát vyšších rychlost. Věřím, že takových výtahů bude přibývat rychlým tempem i v dalších stanicích,“ říká Zdeněk Hřib, 1. náměstek primátora hl. m. Prahy pro oblast dopravy a předseda dozorčí rady DPP.
„Máme radost, že vybudováním tohoto výtahu se obě stanice metra na území naší městské části – Vltavská a nyní i Nádraží Holešovice – stávají plně bezbariérovými. Výtah ve stanici Nádraží Holešovice bude sloužit nejen občanům s trvalým či dočasným zdravotním omezením nebo rodičům s kočárky, ale jistě ho ocení také všichni cestující se zavazadly, kteří míří na zdejší vlakové nádraží. Velkokapacitní výtah s dobou jízdy pět vteřin v jednom směru zpříjemní cestování v tomto významném dopravním uzlu i přístup na nově vybudované vltavské nábřeží,“ dodává Jan Čižinský, starosta městské části Praha 7.
„Téměř přesně před dvěma měsíci jsme od Národní rady osob se zdravotním postižením České republiky dostaly cenu Mosty 2022 v kategorii Nestátní subjekt za pokrok v bezbariérovém zpřístupňování pražské MHD. Je to vysvědčení za naši práci v uplynulých necelých pěti letech, ale současně závazek do dalšího období, protože v metru nám zůstává bezbariérově zpřístupnit ještě 15 stanic. Příští rok na jaře uvedeme do provozu stanici Jiřího z Poděbrad, kterou v současnosti kompletně rekonstruujeme a stavíme zde také nové výtahy. Pevně věřím, že hned poté se budeme moct pustit do výstavby výtahů ve stanici Flora společně s její kompletní rekonstrukcí. Pracujeme také na tom, abychom mohli bezbariérově zpřístupnit také petřínskou lanovku, jednu z nejnavštěvovanějších turistických atrakcí Prahy,“ říká Petr Witowski, předseda představenstva a generální ředitel DPP.
„Podobné zdvihací plošiny, jaká byla ještě donedávna ve stanici metra Nádraží Holešovice, máme i na Radlické nebo na Strašnické. V případě Radlické pracujeme na projektové dokumentaci a letos na podzim plánujeme vyhlásit veřejnou zakázku na zhotovitele její přestavby na plnohodnotný výtah, kterou bychom pak zrealizovali v příštím roce. Chtěli bychom to spojit i s výměnou podhledů a tlakového uzávěru ve stanici. Na Strašnické v současnosti prověřujeme možnosti, jak přestavět stávající technický výtah na plnohodnotný sloužící i pro cestující. Samotná realizace výstavby výtahu je na celém projektu už jen pomyslnou třešničkou na dortu. Největší a časově nejnáročnější kus práce, který je pro cestující neviditelný, je v projektové přípravě,“ uzavírá Marek Kopřiva, člen představenstva a technický ředitel DPP – Metro.