ŠKODA AUTO využívá umělou inteligenci pro ještě přesnější diagnostiku vozů

Aplikace Sound Analyser, na bázi umělé inteligence pro chytré telefony a tablety, nahraje zvuk auta a porovná jej s již dostupnými akustickými vzor


Mladá Boleslav, 7. října 2020 – Oddělení After Sales společnosti ŠKODA AUTO a ŠKODA AUTO Digilab testují novou aplikaci Sound Analyser. Ta pomáhá v rychlé a precizní identifikaci potřeby servisní údržby pomocí umělé inteligence (AI, artificial intelligence). Program nahraje zvuk auta a porovná jej s již dostupnými akustickými vzory. Dojde-li přitom k nesrovnalostem, aplikace pomocí algoritmu zjistí, čím by tyto odchylky mohly být způsobeny a jak je možné je odstranit. Sound Analyser přispívá ke zvyšování efektivity v oblasti servisu, ke zkracování doby, kterou vůz stráví v dílně a k vyšší spokojenosti zákazníků.

Stanislav Pekař, vedoucí ŠKODA AUTO After Sales, k tomu uvádí: „Sound Analyzer názorně ukazuje, jaké možnosti otevírá digitalizace značce ŠKODA i v oblasti Ater Sales. V budoucnu budeme důsledně využívat technologie umělé inteligence, abychom našim zákazníkům mohli nabídnout ještě individuálnější služby a zprostředkovat ještě lepší zákaznickou zkušenost.“

Klaus Blüm, vedoucí ŠKODA IT, dodává: „Ve společnosti ŠKODA AUTO v celém řetězci vytváření hodnot důsledně sázíme na rozsáhlou digitalizaci procesů, produktů a služeb pro naše zákazníky. Abychom potenciál pro inovace i v budoucnu včas identifikovali, rychle zpracovali a chytře využívali, průběžně se s odděleními ve ŠKODA AUTO domlouváme na společné realizaci nových digitalizačních projektů.“

Aplikace Sound Analyser staví na umělé inteligenci, díky které spolehlivě, jednoznačně a rychle posuzuje stav opotřebitelných dílů a upozorňuje na nutné servisní zásahy. Program k tomu využívá různé specifické parametry vozu a analyzuje profil využití příslušného osobního vozu ŠKODA. Sound Analyser tak usnadňuje precizní diagnostiku servisním technikům, kterým pro využití aplikace postačí běžný chytrý telefon nebo tablet.

Použití technicky velice složité technologie je naprosto intuitivní: zvuk vozu se pomocí aplikace nahraje do chytrého telefonu. V dalším kroku algoritmus porovná záznam s již dostupnými akustickými vzory a následně poskytne konkrétní popis zdroje zvuku. Technologie rozpozná deset vzorů s přesností přes 90 procent. Jedná se přitom o konstrukční celky jako systém řízení, kompresor klimatizace nebo dvouspojkovou převodovku (DSG). V současnosti se aplikace „trénuje“ na rozpoznání dalších akustických vzorů.

Technickým základem aplikace Sound Analyser je algoritmus neuronových sítí. Aplikace nejprve převede audiozáznam na spektrogram, který zobrazí akustické signály graficky. Umělá inteligence toto zobrazení porovná s uloženými hodnotami a odhalí přitom odchylky. Na tomto základě pak aplikace následně podle předdefinovaných modelů klasifikuje potřebu údržby nebo opravy.

Od června 2019 běží aplikace pro chytré telefony ve zkušebním provozu ve 14 zemích, mezi nimiž jsou i důležité trhy pro ŠKODA AUTO, jakými jsou Německo, Rusko, Rakousko či Francie. Pilotního projektu se účastní celkem 245 dealerů ŠKODA AUTO, a to zejména poskytováním audiozáznamů, které jsou nutné pro proces učení softwaru, čímž pomáhají při dalším vývoji programu. Postupné zavádění technologií pro zjišťování akustických odchylek od normálního stavu otevře řadu nových možností v oblasti senzoricky podporované prediktivní údržby, kromě toho je možno využít i online-připojení vozu k tomu, aby byl v případě potřeby přímo rezervován termín v příslušné servisní dílně.

Umělá inteligence patří ke klíčovým strategickým tématům ve ŠKODA AUTO
Technologie vykonávají na bázi umělé inteligence kognitivní funkce, které jinak ovládá pouze člověk. Odpovídající programy tak mohou být v interakci s okolním prostředím, vnímat a hodnotit okolnosti nebo řešit určité problémy. Jako jeden z pilířů Strategie 2025 hraje umělá inteligence pro společnost ŠKODA AUTO klíčovou roli při další digitalizaci. V případě české automobilky zahrnuje vedle produktů a procesů také oblast služeb. Zde technologie na bázi umělé inteligence přispívají například k umožnění personalizovaných zákaznických zážitků.


Komentáře

Váš komentář článku...

Zadejte vaše jméno
Zadejte váš email
Zadejte komentář

Další články z rubriky


Hlavní zprávy