Těžká technika a team dělníků zahájila práce v horní části Václavského náměstí v Praze. Cílem současných aktivit je rekonstrukce vodovodního a kanalizačního systému před vlastní stavbou nové tramvajové trati. Tuto práci provádí Pražská vodohospodářská společnost, zatímco Dopravní podnik Praha (DPP) plánuje zahájit stavbu tramvajové trati 29. června. Tento projekt má trvat tři roky.
Dělníci pracují na náměstí již přes týden, postupují směrem k Národnímu muzeu. Hlavní stavbyvedoucí Jaroslav Kulhánek vysvětlil, že většina těchto infrastruktur dosáhla konce své životnosti, a proto je jejich rekonstrukce nevyhnutelná. Podle Kulhánka se jedná o náročnou stavbu kvůli vysokému provozu a množství sítí v oblasti. Doufá však, že práce proběhnou hladce.
Kulhánek také upozornil na možná překvapení, která mohou vzniknout při výkopových pracích, protože některé části náměstí byly již dříve zasaženy velkými stavebními pracemi, jako je výstavba metra. Oproti tomu jsou zde i místa, kde žádné stavební zásahy dosud nebyly provedeny.
Rekonstrukce vodovodu a kanalizace by měla být dokončena přibližně ve stejnou dobu, kdy bude zahájena stavba tramvajové trati. Práce budou postupovat směrem k Národnímu muzeu a odhaduje se, že kompletní dokončení nastane společně s dokončením samotné tramvajové trati.
Výstavba nové tramvajové trati bude mít i dopad na městskou hromadnou dopravu (MHD), konkrétně na tramvaje, které nebudou jezdit přes náměstí mezi Vodičkovou a Jindřišskou ulicí od 29. června do 30. září. Dopravní podnik Praha také musí provést opravy tramvajové trati ve Vodičkově ulici, stejně jako stropní desku stanice metra A Můstek.
V rámci stavby vzniknou provizorní obratiště pro tramvaje v blízkosti náměstí. Jan Šurovský z DPP uvedl, že se bude postupovat způsobem, který umožní minimální omezení průjezdu automobilů přes magistrálu. Předpokládá se, že pro auta zůstanou průjezdné dva ze tří jízdních pruhů.
Projekt výstavby nové tramvajové trati od Národního muzea doprostřed Václavského náměstí bude stát 1,24 miliardy korun. Po dobu výstavby bude provoz automobilů omezen na jeden pruh v každém směru. Po dokončení trati, která by měla po mnoha letech oživit horní část náměstí, již automobilový provoz ovlivněn nebude díky existujícím semaforům a přechodům pro chodce.