Současně pověřila Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) realizací stavby. Na stejný úsek, tj. Pankrác – Nové Dvory, DPP loni v lednu podal žádost o stavební povolení. Materiál, který dnes k metru D schválila RHMP, poslouží jako důležitý předpoklad pro získání financování z evropských fondů popřípadě i pro získání úvěru z Evropské investiční banky. O materiálu bude ještě rozhodovat Zastupitelstvo hlavního města Prahy.
Hlavní město Praha chce metro D zprovoznit co nejdříve, proto postupuje od nejnáročnějších a zároveň nejpotřebnějších úseků. Část Pankrác – Nové Dvory, která bude moci po dokončení fungovat samostatně, zahrnuje 5 stanic: Pankrác – Olbrachtova – Nádraží Krč – Nemocnice Krč – Nové Dvory plus přestup na linku C na Pankráci. Na obou koncích bude mít obratové koleje, proto je samostatně životaschopný. Předpokládané celkové náklady na výstavbu a zprovoznění úseku, tj. včetně napájení, trakce, nákupu a poměrné části dopravního systému automatického metra (vlakové soupravy, zabezpečovací zařízení, nástupištní stěny) bude podle rozpočtu odhadovaného na současnou cenovou úroveň a inflaci činit 52 miliard Kč.
Pro včera schválený úsek Pankrác – Nové Dvory se prozatím počítá s kombinací financování z vlastních zdrojů hlavního města Prahy a kombinací úvěrů od Evropském investiční banky a komerčních bank. Město se nicméně chystá o jeho financování ještě jednat se státem. Pro další úseky již ale bude nezbytná účast státu, mimo jiné s ohledem na zákonem přísně stanovené dluhové stropy českých měst. „Je škoda, že se k tak významné infrastrukturní stavbě s celostátním přesahem současná vláda chová macešsky. Až do roku 2004 se stát vždy na financování stavby pražského metra podílel. Prodloužení trasy A v roce 2015 zůstalo poprvé jen na bedrech Prahy s přispěním fondů EU, nicméně tehdejší premiér alespoň přislíbil, že další projekty stát pomůže spolufinancovat. Tento slib ale zůstal nenaplněný. Městský rozpočet není na takové investice stavěný a v zahraničí je běžné, že se na nich podílí státní rozpočty. Doufáme, že po Sněmovních volbách se přístup nové vlády k Praze změní,“ řekl Pavel Vyhnánek, náměstek primátora pro finance a rozpočet.
Dopravní podnik hl. m. Prahy momentálně soutěží zhotovitele stavby. Aby mohl podepsat smlouvu s budoucí zhotovitelem, musí mít oficiální garanci od hlavního města Prahy na financování veřejné zakázky.
Výstavba celého úseku Pankrác – Nové Dvory by měla trvat zhruba 7,5 roku. Nejdéle se vzhledem ke geologickým poměrům na pankrácké pláni a napojení na linku C bude stavět úsek Pankrác – Olbrachtova. Na jeho zhotovitele i dodavatele monitoringu a pasportizace DPP loni v lednu vypsal dvě veřejné zakázky.
Stavba druhého úseku Olbrachtova (mimo) – Nové Dvory bude o 1,5 roku kratší, hotova bude už za 6 let. Výstavba zbylých plánovaných úseků, tj. Nové Dvory (mimo) – Depo Písnice včetně vlakového depa potrvá 4 roky, Pankrác – Náměstí Míru pak necelých 6 let. Ambice hlavního města je všechny etapy dokončit zároveň, proto se s některými začne o něco později vzhledem ke kratší době jejich realizace. Proto je aktuálně odsouhlasený úsek Pankrác – Nové Dvory v nejvyšší fázi připravenosti. Zároveň je ale realizace navazujících etap podmíněna dalším jednáním se státem a EU o financování.
V návaznosti na materiál, který dnes schválila Rada hl. m. Prahy, připravuje DPP vyhlášení dalších veřejných zakázek. Pro úsek Olbrachtova (mimo) – Nové Dvory by to na přelomu letošního a příštího roku měl být tendr na zhotovitele stavby, a také na dodavatele komplexního monitoringu a pasportizace tak, aby stavbu tohoto úseku mohl DPP zahájit v dubnu 2023. V návaznosti na dokončení v současnosti probíhajících předběžných tržních konzultací s potenciálními dodavateli DPP v průběhu příštího roku plánuje vyhlásit také veřejnou zakázku na kompletní dopravní systém automatického metra pro metro D a případně její rozšíření o automatizaci linky C.
„Metro D patří mezí nejdůležitější infrastrukturní stavby v Praze. Využívat jej budou nejen Pražané, ale také obyvatelé ze satelitních obcí na jih od Prahy. Odlehčí tak nejen příjezdu do Prahy po D1, ale také Strakonické a příjezdům skrz Kunratice, Libuš a následně Krč. Pomůžeme životnímu prostředí, protože přemístíme automobilovou i autobusovou dopravu do metra, která metro v jihozápadní části Prahy v současnosti supluje. A ušetříme tím Pražanům spoustu času při cestě do centra,“ řekl k tomu Adam Scheinherr, náměstek primátora pro oblast dopravy a předseda dozorčí rady DPP.
„Jsem nesmírně rád, že RHMP včera schválila výstavbu a financování prvního úseku metra D Pankrác – Nové Dvory. Je to jasný signál všem subjektům, že Praha se čtvrtou linkou metra jednoznačně počítá a další z milníků tohoto projektu, který nám nyní například umožní ve spolupráci s městem jednat s bankovními institucemi o konkrétní podobě financování výstavby. Teď nás brzdí už jednom externí faktory. Vydání stavebního povolení v právní moci očekáváme v optimistické variantě letos na konci léta léta, v pesimistické pak na jaře roku 2022 a dále čekáme na rozhodnutí ÚOHS v obou veřejných zakázkách na zhotovitele stavby i monitoringu a pasportizace. My jsme připraveni začít s výstavbou co nejdříve, každé zdržení pak stavbu metra D zbytečně prodražuje,“ řekl Petr Witowski, předseda představenstva a generální ředitel DPP.
Poznámka redakce: Zemní kabelové šachty Langmatz jsou chytrým řešením inženýrské výstavby ve městech.