Před rokem začal prodej dálničních e-známek. Lidé si jich nakoupili za více než 5 miliard korun

Přesně před rokem byl spuštěn prodej elektronických dálničních známek. Díky digitalizaci je jejich pořízení mnohem snazší a pohodlnější.


Motoristé si navíc mohou sami zvolit začátek platnosti, systém je pak prostřednictvím SMS nebo e-mailu upozorní na blížící se konec platnosti e-známky. Elektronických známek se za uplynulý rok prodalo více než v roce 2020 starých papírových kuponů, ke dnešnímu dni konkrétně 5 749 263 kusů.

„Systém elektronické dálniční známky funguje a je pro občany jedním z nejlepších elektronických nástrojů. Je rychlý, pohodlný, bezpečný a řidiči si ho chválí. Státu šetří peníze a motoristům, kteří vše mohou vyřídit z domova, šetří čas. Po roce fungování může být elektronický systém dálničních známek vzorem k digitalizaci dalších agend,“ říká ministr dopravy Karel Havlíček.

Zatímco dříve nákup klasického papírového kuponu znamenal jeho shánění, nalepování, a hlavně nekonečné seškrabávání, dnes trvá pořízení elektronické verze v průměru 3 minuty. Dálniční e-známky si nejčastěji lidé kupují ve čtvrtek, denně se jich průměrně prodá kolem 15 tisíc.

„Máme za sebou rok provozu systému, což je delší doba, než jsme měli na jeho vývoj. Dobrý čas na ohlédnutí za celým obdobím. A dobrý pocit z výsledku a vděčnost všem, kteří na vývoji, provozování a rozvoji systému pracovali a pracují,“ říká Jan Paroubek, ředitel s. p. CENDIS, který projekt elektronické dálniční známky provozuje. 

Během uplynulého roku Státní fond dopravní infrastruktury ve spolupráci se státním podnikem CENDIS operativně reagoval na podněty plynoucí z provozu. Na základě toho se například zjednodušil systém nákupu, zavedla opatření snižující možnost chybovosti, rozšířily se možnosti vrátit peníze za e-známku koupenou na neexistující SPZ a další.

Celkem se za uplynulý rok prodalo dálničních známek za 5 188 931 115 korun. Nejvíce si lidé pořizovali roční (2 812 889 ks), desetidenní (2 315 445 ks), nejméně měsíční (620 929 ks). Nejoblíbenějším prodejním kanálem je e-shop na webu edalnice.cz. Jeho prostřednictvím si e-známku kupuje zhruba 83 % motoristů. Pokud někdo nechce nakupovat on-line, může využít 2000 poboček České pošty (na nich se prodá přibližně 7 % z celkového počtu), 200 čerpacích stanic EuroOil (cca 8 %) nebo 14 samoobslužných kiosků (necelá 2 %).

Elektronické dálniční známky zůstávají stejně jako kdysi papírové kupony častým a praktickým dárkem pod stromeček. Na webu edalnice.cz stačí zadáním SPZ zjistit, do kdy platí ta stávající a v návaznosti na to koupit novou. Nejen s nákupem, ale i s řešením dalších otázek pomáhá motoristům zákaznické centrum elektronické dálniční známky. Jeho pracovníci vyřídili za rok desetitisíce hovorů, e-mailů, oznámení o osvobození a dalších požadavků. 


Komentáře

Váš komentář článku...

Zadejte vaše jméno
Zadejte váš email
Zadejte komentář

Další články z rubriky


Hlavní zprávy