Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) pokračuje v boji proti přetíženým nákladním automobilům a kamionům, které mohou způsobovat škody na infrastruktuře a představují bezpečnostní riziko. Do konce roku 2025 plánuje instalaci dvou vysokorychlostních vah na Pražském okruhu, konkrétně na 79. kilometru, mezi Modleticemi a Jesenicí. Tyto váhy budou schopné zaznamenávat hmotnost projíždějících vozidel v reálném čase bez nutnosti jejich zastavení.
Jedna z váh bude instalována ve směru na Plzeň, druhá ve směru na Brno. Instalace tohoto zařízení má minimálně ovlivnit plynulost dopravy – v místě bude po dobu prací zachován provoz ve dvou zúžených pruzích v obou směrech. Podle dostupných dat projede tímto úsekem denně přibližně 40 tisíc vozidel, přičemž nákladní a kamionová doprava tvoří zhruba 45 % z celkového provozu.
Hodnota zakázky na instalaci těchto zařízení dosahuje 58,33 milionu korun bez DPH. ŘSD v těchto dnech hledá zhotovitele projektu, aby mohl být systém nasazen do zkušebního provozu ještě v prosinci tohoto roku. Během prvních šesti měsíců se však nepředpokládá vybírání pokut, cílem je otestovat funkčnost a přesnost systému.
Váhy budou umístěny na speciálních portálech, které budou vybaveny kamerami a detektory, jež budou schopny identifikovat poznávací značky vozidel a zaznamenávat jejich hmotnost za jízdy. V obou směrech se v okolí portálů instalují také detektory umístěné přímo ve vozovce, které budou měřit zatížení náprav.
Jakmile bude vozidlo vyhodnoceno jako přetížené, jeho majitel obdrží poštou obsílku s pokutou. Rozesílání těchto obsílek by měly spravovat místní obce s rozšířenou působností.
„Naší snahou je zajistit bezpečnost a chránit dopravní infrastrukturu, která trpí pod tíhou přetížených vozidel,“ uvedl mluvčí ŘSD Jiří Veselý.
Použití vysokorychlostních vah na Pražském okruhu je krokem směrem k modernizaci dohledu nad dopravou. Doposud byly na vážení používány nízkorychlostní váhy, které vyžadovaly zastavení vozidla a přítomnost policisty nebo celníka. Tento nový systém však umožní kontrolu hmotnosti vozidel rychleji a efektivněji, což povede ke snížení zátěže pro řidiče i dopravní policii.
Zavedení těchto technologií má potenciál zlepšit bezpečnost silničního provozu a zároveň chránit infrastrukturu před nadměrným opotřebením způsobeným přetíženými vozidly.