Pražská hromadná doprava je nejlevnější v Evropě

Podle studie Evropské komise patří hromadná doprava v Praze mezi finančně nejdostupnější v Evropě. V současné době probíhají debaty o možném zvýšení ceny jízdného, aby provoz hromadné dopravy byl méně dotovaný.


Hromadná doprava v Praze, což je hlavní způsob dopravy skoro každé třetí osoby v tomto městě, nedávno přišla do popředí v souvislosti se studií Evropské komise. Studie porovnala 83 měst napříč starým kontinentem, přičemž Praha se umístila vysoko na žebříčku v souvislosti s používáním hromadné dopravy. Finanční dostupnost je hlavním faktorem, který vede k takovému vysokému využití, s ročním kupónem umožňujícím cestování za deset korun denně.

V analýzu Institutu územních a regionálních studií se uvádí, že „Pokud srovnáme vybraná města podle cen jízdného vztahovaného k průměrným příjmům obyvatel, zjistíme, že veřejná doprava v Praze patří k těm relativně levnějším spolu s městy jako Bukurešť, Budapešť nebo Milán.' Nicméně, nejistotou zůstává, jak dlouho bude hromadná doprava v Praze zůstat tak dostupná. Nyní se vést rozpravy o možném navýšení cen jízdného, aby město nemuselo tak výrazně dotovat provoz hromadné dopravy.

Mezi návrhy, které jsou momentálně prosazovány, patří zvýšení ceny ročního kupónu na dvojnásobek, což by znamenalo nárůst ceny na 7300 korun. 'Je jasné, že investice do nové linky metra D, do nových trolejbusů a tramvajových tratí nejsou bez nákladů. Jestliže chceme jako Pražané i nadále být hrdí na naši hromadnou dopravu a nechceme se uchýlit k populismu, je načase být otevření k tomu, že ceny se musí zvýšit,' říká předseda zastupitelského klubu SPOLU Tomáš Portlík (ODS).

Podle vydavatele turistických průvodců Time Out je druhým velkým důvodem popularity pražské hromadné dopravy její kvalita. Praha se totiž umístila na druhém místě mezi nejlepšími městskými dopravními systémy na světě; hned za Berlínem. Jedním z faktorů, které tuto skvělou kvalitu podporují, je hustota sítě metra, jejíž celková délka měří 65,4 kilometrů. Analýza uvádí, že 'Délka těchto linek metra v Praze - když je převedeme na milion obyvatel - je srovnatelná spíše se západními metropolemi, než s hlavními městy postkomunistických zemí, jako jsou Varšava, Budapešť a Bukurešť.' Ale musíme připomenout, že od roku 2015 se v Praze - na rozdíl od například Varšavy - otevřel žádný nový úsek metra. V současnosti však hlavní město investuje do stavby nové linky D.



Komentáře

Váš komentář článku...

Zadejte vaše jméno
Zadejte váš email
Zadejte komentář

Hlavní zprávy