Hlavní město Praha se rozhodlo investovat 3,54 miliardy korun do koupě kancelářské budovy na rohu Václavského náměstí a Štěpánské ulice, kterou dosud vlastnila Komerční banka (KB). Tento krok znamená posun k větší ekonomické stabilitě v oblasti správy municipálních úřadů.
Kupní smlouva byla podepsána mezi zástupci města a Komerční banky. Od 1. července se stane budova oficiálně majetkem hlavního města. Magistrátní úředníci se z pronajatého Škodova paláce na Jungmannově ulici přesunou do nových prostor nejpozději do jara roku 2028. Do té doby bude Komerční banka v budově i nadále sídlit a platit nájem městu až do konce roku 2026.
Škodův palác sloužil pro magistrátní pracovníky téměř osmnáct let a město za pronájem již zaplatilo tři miliardy korun. „Pronájem, který je nejen ekonomicky náročný, ale i blížící se ke konci, by vyžadoval refinancování,“ uvedl primátor Prahy Bohuslav Svoboda.
Společnost VN 42, která vlastnila budovu, byla letos v březnu nabídnuta k prodeji. Město Praha, spolu s dalšími zájemci, podalo svou nabídku, která dosáhla 3,65 miliardy korun. Banka se nakonec rozhodla jednat pouze s městem. „Na konci procesu jsme zjistili, že tento dům dostane nejlepšího možného majitele,“ okomentoval předseda představenstva a generální ředitel KB Jan Juchelka.
Přítomnost magistrátu v nové budově podle Juchelky přispěje k dalšímu rozvoji Václavského náměstí. „Cena byla přijatelná a kvalita nového majitele je svědectvím o správné volbě,“ dodal.
Radní pro finance Zdeněk Kovářík zdůraznil, že město má finanční prostředky pro tuto důležitou investici k dispozici. Opoziční zastupitel a předseda kontrolního výboru Ondřej Prokop uvedl, že i opozice a koalice jsou v tomto klíčovém tématu jednotné.
Zakoupená budova, postavená ve dvacátých letech minulého století jako poštovní šekový úřad, prošla v roce 2017 rozsáhlou rekonstrukcí a je památkově chráněná. Kapacita budovy vyhovuje potřebám magistrátu a její dostupnost je velmi výhodná díky třem trasám metra v blízkosti.
„Budova poskytne potřebné prostory a zlepší dostupnost služeb pro občany,“ uvedl ředitel pražského magistrátu Martin Kubelka. „Máme zde také dvě stě parkovacích míst, která budou sloužit i pro návštěvy.“
Nájemci současní budou v budově zůstávat a platit nájemné až do svého vystěhování. Praha bude postupně připravovat harmonogram stěhování a upraví kancelářské prostory podle svých potřeb. Jedná se o strategický krok, jak zajistit odpovídající pracovní prostředí pro své zaměstnance.
V minulosti město zvažovalo různé lokality pro přestěhování úředníků, včetně budovy hlavní pošty v Jindřišské ulici, nebo nové budovy na Knížecí. Schválení této akvizice však přináší definitivní řešení. Město bude nadále spravovat část svých úřadů z budovy Nové radnice na Mariánském náměstí.