Pod titulem 'S parní lokomotivou do muzea i na zámky' se schovává fascinující spojení nostalgické nostalgie a moderních cestovních trendů. A to vše se díky Českým drahám (ČD), Regionálnímu organizátoru pražské integrované dopravy (ROPID) a dalším relevantním společnostem. S návratem jara se o víkendu 23. a 24. března opět rozjíždí parní vlaky, které turisty zavedou až do historických končin české země.
„Po delší pauze opět nabídneme možnost využít nostalgický vlak s názvem Párou na Dobříš. Na jedné z našich hlavních novinek, parním vlaku z Příbrami do Rožmitálu pod Třemšínem, jsme nesmírně hrdí ', uvedl Jiří Ježeta, náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu. Pro nenapravitelné fanoušky vojenské techniky jsme pak připravili opravdovou lahůdku - parní stroje, které je vezmou na cestu za dobrodružstvím.
Příznivci nostalgických a zážitkových vlaků se mají těšit rovněž na konci prázdnin, kdy vyrazí historický vlak jménem Párou na Tankový den v Lešanech. Stěžejní novinku letošní sezóny představil Jakub Goliáš, ředitel Oblastního centra obchodu Střed ČD: „Vlak pojede z Vršovic přes Davli a Krhanice do Týnce nad Sázavou.'
Letos také vstoupila do provozu již 11. sezona oblíbeného Cyklohráčku, jenž cestující směřuje do Slaného. Jakub Goliáš o tom říká: „Vlak jezdí každou sobotu, neděli a svátek od 23. března do 28. října. Během prázdnin plánujeme rozšířit provoz Cyklohráčka i o úterní a čtvrteční jízdy.“ Kromě toho tato sezóna odstartovala s novými spoji, které například směřují z hlavního města Prahy do dalších měst ve středních Čechách, včetně Nelahozevsi, Mladé Boleslavi či Českého Šternberka.
Přidání dalších jízdních linek obohatilo turistickou nabídku a dovolilo vytvoření ideálních spojení pro ty, kdo chtějí kombinovat jízdy vlakem s cyklistickými a pěšími výlety. Na 23. března je tak naplánována zvláštní linka Český ráj, která pasažéry zavede do oblasti s Prachovskými skalami a Hruboskalskem. Zastánci jihozápadní směr od metropole si pak mohou užít spoje Cyklo Brdy a navazující spojení ve směru na Rožmitál pod Třemšínem.
Jiří Ježeta vyjádřil své nadšení z rostoucí popularity nostalgických vlakových linek: „Loni jen v Praze a středních Čechách absolvovalo 6 tisíc pasažérů cestování ‚pod parou.‘ Pro nás je to velmi povzbudivé číslo.“ České dráhy tak pro tuto sezonu investovaly miliony korun do obnovy svého vozového parku. Mezi nejžádanějšími jsou například „Rybky“, tedy osobní vozy produkované již od 30. let 20. století.
Zároveň se chystá premiéra nové parní lokomotivy z roku 1917, ominutky zvaná „Pětikolák“. „Jde o jednu z prvotních lokomotiv, které jezdily na českých kolejích. Představuje důležitou součást naší železniční historie a my jsme hrdí, že jsme tuto klenot zachránili pro další generace,' sdělil Jakub Goliáš.
Pro nadcházející sezónu, který je spojená s hromadnou dopravou, je připravena řada dalších zajímavostí, nejen na kolejích. Integrovaná doprava středočeského kraje (IDSK) například nabídne Regionální den PID v Benešově s možností jízdy historickými autobusy a speciálními vlaky.
Letoší rok přináší také novinky v podobě třívozových jednotek RegioPanter, které budou postupně nasazovány na trasách do hlavního města z Kutné Hory, Kolína, Kralup a dalších měst. Nový charakter získají i letní výlety parními nostalgickými linkami, které se brzy stanou vzpomínkou. Jiří Ježeta dodal: „ČD do obnovy svého vozového parku v rámci těchto vlaků investovaly miliony korun.“