Navíc zhoršuje následky havárií, které mají jinou přímou příčinu, jako je například nevěnování se řízení či nepřiměřená rychlost. Doporučený odstup dvě vteřiny od ostatních vozidel přitom nedodržuje mimo obec téměř sedmdesát procent řidičů, vyplývá z aktuálních statistik Ministerstva dopravy. Zlepšit by to mělo nově instalované dopravní značení přímo na vozovce na vybraných úsecích dálnic, které řidičům pomůže bezpečný odstup poznat.
Čeští řidiči a bezpečný odstup
Sběr dat, který probíhal v průběhu loňského roku na českých komunikacích, ukázal, že třetina řidičů osobních vozidel nedodržuje na dálnicích bezpečný odstup dvou sekund. Na silnicích první a nižších tříd mimo obec je potom situace ještě horší, tam zmiňovanou dvouvteřinovou vzdálenost nedodrželo téměř sedmdesát procent řidičů.
Ministerstvo dopravy si nechalo zpracovat i statistiku, která mapovala situaci, kdy řidiči udržují vzájemnou vzdálenost mezi vozidly jednu sekundu a méně. Porušení bezpečného odstupu pod touto hranicí se dopouštěl na silnicích první a nižších tříd každý třetí řidič osobního vozidla (v extravilánu). Při vzdálenosti mezi vozidly jedna sekunda a méně je přitom již téměř nemožné, aby řidič zvládl včas bezpečně zastavit při nenadálé situaci.
Přibližně 0,75 sekundy potřebuje řidič na to, aby si vůbec všiml, že se před ním děje něco nečekaného, další čas pak vyžaduje manévr vozidla. Dvě vteřiny tak poskytnou řidiči dostatečný časový prostor na to, aby mohl začít včas brzdit či jinak vhodně reagovat.
Nově instalované dopravní značení na vybraných dálnicích
Podzim a zima jsou na silnicích z hlediska nehodovosti náročným obdobím, dny jsou kratší a zásadně se zhoršuje počasí a s tím spojená viditelnost. Je tedy důležité, aby řidiči byli disciplinovaní a bezpečný odstup, zejména za snížené viditelnosti (šero, déšť, mlha, tma) opravdu dodržovali.
„Řidiči si často při jízdě ani neuvědomují, že jsou k vozidlu před sebou příliš blízko. Chceme proto motoristům tuto situaci co nejvíce usnadnit a důležitost tohoto pravidla jim připomínat. Proto rozšiřujeme informativní značení k bezpečnému odstupu a nechali jsme ho nově nainstalovat i na vybraných úsecích dálnic D1, D5 a D48. Řidičům toto značení pomůže přímo na vozovce bezpečný odstup poznat,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.
Na dálnici D1 se značení nachází na 156,5 kilometru v úseku u Velké Bíteše, na dálnici D5 na 26,5 kilometru v úseku u Zdic a na dálnici D48 na 58 kilometru v úseku u Nošovic.
Řidiči přímo na vozovce uvidí šipky. Vzdálenost mezi jednotlivými šipkami odpovídá jedné sekundě. Optimální tedy je, aby řidič mezi svým vozidlem a vozidlem jedoucím před ním viděl vždy tyto šipky dvě (jednu uprostřed vzdálenosti mezi svým a dalším autem a druhou těsně za ním). Vodorovné značení doplňuje i svislé dopravní značení Bezpečný odstup. Řidiče na význam bezpečné vzdálenosti upozorňujeme také na proměnném dopravním značení (informačních tabulích) na dálnicích sdělením „Dodržuj odstup/ Keep distance
Jak vzdálenost odhadnout bez dopravního značení
„I bez dopravního značení se dá dvouvteřinová vzdálenost odhadnout. Stačí si vybrat nějaký pevný bod na silnici či vedle ní (dobře poslouží třeba strom či sloup veřejného osvětlení) a ve chvíli, kdy vozidlo před vámi tento bod se svým vozidlem mine, začněte počítat čas. Neměli byste k tomuto bodu se svým vozidlem dorazit dříve, než napočítáte právě dvě vteřiny,“ vysvětluje Tomáš Neřold, vedoucí BESIP.
Dalšími body, podle kterých se lze při odhadu správné vzdálenosti orientovat, jsou směrové sloupky. Ty jsou na rovných úsecích silnice od sebe umístěny ve vzdálenosti padesát metrů, což je zhruba bezpečná vzdálenost od ostatních vozidel, pokud jedete rychlostí sto kilometrů za hodinu.
K určení toho, jak velký odstup od ostatních při jízdě zvolit, lze také využít mnemotechnickou pomůcku „HALB TACHO“, která se propaguje v Německu, kde platí zákonná povinnost udržovat bezpečnou vzdálenost mezi vozidly. Tato pomůcka říká, že by měl řidič od vozidla před sebou držet odstup, který se rovná polovině rychlosti, která se mu ukazuje na tachometru.