V pražské čtvrti Hloubětín se uskutečnilo slavnostní zahájení provozu nové tramvajové vozovny, kterou postavil Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP). Nová hala vznikla na místě dřívější budovy, jež byla v roce 2019 demolována kvůli nevyhovujícímu stavu. S výstavbou se začalo na podzim 2022, a projekt si vyžádal investici téměř dvou miliard korun.
Vozovna bude sloužit jako ústřední bod pro odstavení a opravy tramvají, odhaluje technický ředitel DPP pro povrchovou dopravu Jan Šurovský. Dříve byla kapacita řešena přesunem vozů do kolejiště Ústředních dílen Hostivař, ale vzdálenost a podmínky pod širým nebem způsobovaly komplikace. „S novou halou máme opět potřebnou kapacitu v místě působení,“ dodal Šurovský.
Součástí projektu byla i výstavba energocentra, které zásobuje novou halu energií. Hala je navržena tak, aby pojala 61 tramvají s délkou až 32 metrů. Speciální prostory pojmou až 12 vozů pro účely oprav a údržby. Modernizace se dotkla také myčky tramvají, která nyní pracuje s využitím recyklované dešťové vody, a přináší ekologičtější technologie včetně solárních panelů a tepelných čerpadel.
Hlavní odpovědnost za stavbu nesly firmy VCES a Chládek & Tintěra, které uspěly v řádném výběrovém řízení. Nová vozovna má sloužit především tramvajím na linkách 7, 8, 12, 17 a 31, což přináší výrazné zlepšení provozní efektivity a logistiky. „Prvním dnem běžného provozu se tyto linky rozjedou z nové vozovny, očekáváme, že většinu jízd bude odtud vykonávat právě tato vozovna,“ uvedl Jan Šurovský.
Praha plánuje další rozšíření tramvajové sítě. Podle náměstka primátora Zdeňka Hřiba se nově budují tratě na několika místech města včetně Počernické a trasy Malovanka-Strahov. „Pracujeme na rozvoji infrastruktury, stejně jako na modernizaci stávajících tratí. Cílem je posílení městské dopravy a zajištění lepší obslužnosti pro naše občany,“ tvrdí Hřib.
Původní vozovna Hloubětín zahájila provoz v roce 1951 a patří k sedmi stávajícím vozovnám, mezi něž rovněž patří Kobylisy, Motol, Pankrác, Strašnice, Vokovice a Žižkov. Plánuje se výstavba další u nádraží Braník, která by měla posílit nově vznikající tratě v jižní části města. Dopravní podnik hlavního města Prahy již zahájil přípravné práce na této projektové dokumentaci.