Plány na zastavění prostoru nad pražským hlavním nádražím vyvolávají diskuse a zůstávají neujasněné. Současné plány zahrnují možnosti od bytové a administrativní zástavby, přes zeleň a nové veřejné prostory, až po případné ponechání lokality nevyužité. Rozhodnutí zastupitelstva Prahy 2 je jen prvním krokem, další jednání budou pokračovat na úrovni magistrátu a Institutu plánování a rozvoje hlavního města Prahy (IPR), jak shrnul mluvčí Penta Real Estate Martin Lánský.
Developer souhlasí s potřebou podrobné diskuse před zahájením výstavby. 'Podle našeho názoru by se do diskuse měli zapojit památkáři, urbanisté, architekti, odborníci na městské plánování a samozřejmě i široká veřejnost,' uvedl Lánský. Stavební projekt o velikosti 135 tisíc metrů čtverečních je podle expertů ze Správy železnic technicky realizovatelný a má svou logiku. 'Nedostatek zastavitelných pozemků v centrech světových metropolí vede investory k výstavbě nad stávajícím kolejištěm a nádražím, jde o celosvětový trend,' sdělil mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda.
Gavenda také upozornil, že překrytí kolejiště znamená nutnost splnění řady technických a provozních podmínek. Projekt výstavby je rozdělen do několika etap a prioritou zůstává bezpečnost a plynulost železničního provozu. 'Naší striktni podmínkou je zahájení stavby paralelně s plánovanou modernizací dotčených nástupišť a přilehlého kolejiště,' zdůraznil Gavenda.
Institut plánování a rozvoje (IPR) a další městské části chtějí uspořádat soutěžní workshop, který jasně definuje, jak by se mělo území rozvíjet. 'Koordinační roli převezmeme my a dotčené městské části. Naším cílem je uspořádat soutěžní workshop, který definuje konkrétní vývoj území,' vysvětlil Marek Vácha z IPR.
Ne všichni však s tímto postupem souhlasí. Zastupitel Prahy 2 Tomáš Čada z Pirátské strany vyzval k širší participaci s veřejností. 'Nesouhlasíme s tímto netransparentním a narychlo učeným postupem a požadujeme participaci s veřejností. Každá obdobná zásadní změna musí předcházet odborné i veřejné diskusi se všemi aktéry,' uvedl Čada.
Podobný projekt je již v plném proudu nad sousedním Masarykovým nádražím. Přestavba tohoto uzlu si vyžádá přes tři miliardy korun a potrvá tři roky. 'Část platformy bude osazena zelení, čímž vznikne klidová zóna přímo v centru metropole,' uvedl Petr Hlaváček, náměstek primátora pro územní plánování. Tento projekt rovněž realizuje Penta, která mění i nedalekou budovu pošty na Hybernské ulici. Revitalizace železničních stanic není ve střední Evropě ničím výjimečným. Například ve Vídni nedávno nahradil dosluhující Jižní nádraží moderní terminál Hlavní nádraží.