Smíchovské nádraží prochází zásadní proměnou, která by měla přinést zlepšení kapacity pro cestující a komfortu. Rekonstrukce zahrnuje opravy nástupišť a podchodů, které budou mít bezbariérový přístup pro veřejnost. Hlavním cílem projektu je zvýšit kapacitu této frekventované stanice a zlepšit již tak přetíženou dopravní infrastrukturu.
Podle mluvčí Správy železnic (SŽ) Nely Eberl Friebové si projekt vyžádá jen dílčí omezení pohybu cestujících ve stanici. K nástupu do vlaků bude využito pouze část nástupišť. Vzniknout má i jedno provizorní nástupiště. Práce pro SŽ provádí konsorcium firem Metrostav TBR, OHLA ŽS, Hochtief CZ a Elektrizace železnic Praha, které uspělo v tendrü s cenou 4,14 miliardy korun bez DPH.
„Dokončení stavby přinese zvýšení kapacity tohoto frekventovaného nádraží. Vzniknou moderní a kapacitnější veřejné prostory, které budou dobře napojeny nejen na veřejnou dopravu, ale i na okolní zástavbu. To vše samozřejmě v bezbariérové podobě,“ vysvětlil Jiří Svoboda, generální ředitel Správy železnic. Napojit by se poté měla i tříkolejná trať od hlavního nádraží. „Nedílnou součástí zdejší lokality se stane i autobusový terminál,“ připomněl budoucí výstavbu přestupního terminálu pražský primátor Bohuslav Svoboda.
Podle ministra dopravy Martina Kupky je velkou část investice pokrytá financemi poskytnutými evropskými fondy. Náměstek primátora Petr Hlaváček zdůraznil, že modernizace smíchovského nádraží není jediná významná investiční akce v dané lokalitě. Připomněl nutnost vybudovat tunel do Berouna a železniční most přes Vltavu.
Starostka městské části Prahy 5 Radka Šimková (PRAHA 5 SOBĚ) se domnívá, že modernizace nádraží je důležitá nejen pro městskou část, ale i pro celou Prahu a Středočeský kraj. 'Smíchovské nádraží patří k nejvytíženějším železničním uzlům v Praze, společně s hlavním a Masarykovým nádražím,' uvedla Šimková.
První práce, které se modernizace týkají, začaly již na podzim minulého roku. Došlo ke zbourání lávky, která propojovala Radlickou ulici a přednádraží, a také k odstranění části vedení a kolejí. Stavbu časem nahradí bezbariérová lávka, která bude umístěna jižněji a propojí Smíchov, Radlice a nově budovanou čtvrť Smíchov City mezi nádražím a prostranstvím Na Knížecí.
Kromě toho plánuje Správa železnic rekonstrukci nádražních budov. Vypsala k tomu tendr s předpokládanou hodnotou 28,7 milionu korun pro projekčního zpracovatele. Kromě opravy nádražní budovy budou práce zahrnovat i stavbu nového křídla, hotovo má být podle dřívějších informací v roce 2028.
Třetím velkým projektem, který je na nádraží v plánu, je výstavba terminálu, která propojí různé typy dopravy. Nový terminál nabídne prostor pro železniční, autobusovou, trolejbusovou, pěší i automobilovou dopravu. Na místě totiž vznikne záchytné P+R parkoviště.
Podle plánů bude nový terminál složen z několika úrovní. Ty budou zahrnovat metro, podchody k nástupištím, železniční stanici nebo autobusový terminál, který se na místo přesune z lokality Na Knížecí. Dokončení stavby je naplánováno do konce roku 2030.
Předpokládaná cena modernizace je osm miliard korun bez DPH, v minulosti byly odhady nákladů na stavbu terminálu nižší. Náměstek primátora pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti) vysvětluje nynější odhadovanou cenu většího rozsahu projektu. Vyšší cena je podle něj spjata s potřebou zajistit dostatečnou dopravní kapacitu na této frekventované stanici. „Potřebujeme nabídnout dojíždějícím zejména z jiných regionů možnost, jak se dostat do Prahy pohodlně,“ uvedl Hřib po jednání rady, která v prosinci schválila vypsání tendru.