Moderní technologie revolucionalizují dopravu na venkově

Moderní technologie, jako umělá inteligence a chytré telefony, výrazně zlepšily poptávkovou dopravu, zejména v řídce obydlených oblastech. Pilotní projekty ve středních Čechách a Svitavsku již fungují, avšak zákon potřebný pro plné nasazení systému na celostátní úrovni čeká na schválení.


Moderní technologie, konkrétně využití umělé inteligence a chytrých telefonů, významně zjednodušily a zefektivnily rozvoj poptávkové dopravy. Tyto systémy dokáží v reálném čase vytvářet nejoptimálnější trasy pro dopravu, čímž se zvyšuje efektivní využití přepravních kapacit a zlepšuje napojení okrajových oblastí na hlavní dopravní uzly, jako jsou vlakové stanice nebo další linkové spoje. Tento moderní dopravní systém se již osvědčil například ve středních Čechách nebo na Svitavsku.

Bohužel, pilotní projekt v okolí Českého Brodu byl odložen kvůli legislativním problémům. Zákon, který by umožnil propojení poptávkové dopravy zcela veřejně v rámci systému Pid Lítačka, stále čeká na schválení ve Sněmovně.

Středočeský radní pro oblast veřejné dopravy, Petr Borecký, projekt přiblížil jako 'veřejnoprání Uber', kde si cestující může objednat mikrobus na specifický spoj. Nicméně, současná legislativa neumožňuje financování moderních taxislužeb nebo obdobných systémů z veřejných prostředků.

Podle ředitele koordinátora středočeské krajské dopravy, Zdeňka Šponara, nelze v současné době využít plně dynamický model poptávkové dopravy. Ačkoli systém funguje na základě veřejné služby, technologie nemohou být plně nasazeny, což komplikuje dynamickou aktualizaci tras. Společnost Citya, která byla jedním z technologických partnerů projektu, uznala, že jejich technologie nejsou aktuálně potřeba.

Nový systém má blíže k modelu takzvaného RadioBusu, který již několik let úspěšně funguje v Libereckém kraji. Tento systém má za cíl snížit náklady v oblastech s nízkým počtem cestujících, přičemž mikrobusy lze volat alespoň třicet minut před pravidelným odjezdem a lehce přizpůsobit trasu v rámci určených zastávek.

Na Českobrodsku bude poptávková doprava zahájena večer po osmé hodině, kdy frekvence běžných autobusových linek klesá. Systém bude zůstávat v okolí města, přibližně v pětikilometrovém okruhu ohraničeným Tuchorazem, Chrášťany, Štolmířem a Tismicemi. Pokud se osvědčí, kraj plánuje rozšíření systému i do dalších částí regionu.

Skutečně dynamická poptávková doprava, kde by umělá inteligence spravovala trasy i odjezdové časy, by měla být spuštěna zřejmě příští rok, pokud se podaří tento systém legislativně prosadit. Zatím tento model funguje na základě zákona o smluvní přepravě a je tedy spíše podobný taxislužbě než veřejné dopravě financované z veřejných prostředků.



Komentáře

Váš komentář článku...

Zadejte vaše jméno
Zadejte váš email
Zadejte komentář

Hlavní zprávy