„Z dosavadních výsledků naší kontroly je zřejmé, že naše slovní intervence a připravenost ministerstva zavést v případě neuspokojivého stavu regulaci marží funguje. Sledovaná marže u nafty a benzínu od začátku naší kontroly významně poklesla, což potvrdila i dubnová čísla. Oproti březnu marže klesla zhruba o 0,6 koruny na litr a aktuálně se drží na přijatelné úrovni. To však neznamená, že na další kontroly rezignujeme, s monitoringem cen benzínu a nafty budeme pokračovat až do konce září,“ komentuje výsledek cenového šetření ministr financí Zbyněk Stanjura.
Sledovaná marže na pohonných hmotách od oznámení začátku kontroly dne 14. března významně poklesla. Pokles marže trval i v průběhu měsíce dubna, kdy meziměsíčně poklesla o 65 haléřů u Dieselu a o 59 haléřů u Naturalu 95. Oproti průměru roku 2021 byla v dubnu sledovaná marže zhruba o korunu vyšší, konkrétně o 83 haléřů u Dieselu a 1,19 Kč u Naturalu 95. O korunu vyšší marže na litr je aktuálně dána jednak zvýšenou marží distributorů na úrovni velkoobchodu a zejména pak vysokou nejistotou panující od začátku války na Ukrajině na komoditní burze v Rotterdamu.
„Konečná cena na pumpách pro řidiče v dubnu bohužel klesla jen velmi mírně. Musíme ale objektivně vnímat, že ceny pohonných hmot jsou aktuálně vyšší hlavně kvůli rostoucí vstupní ceně ropy na burze. A tu z pozice České republiky neovlivníme. U některých distributorů se navíc od začátku války zvýšily velkoobchodní marže,“ vysvětluje Zbyněk Stanjura a dodává: „Od května jsme proto rozšířili naši cenovou kontrolu i na distributory. Především abychom zajistili, že řidiči od června při tankování pocítí snížení spotřební daně o korunu padesát. U nafty navíc může být tento pokles sazby snížením trvalým.“
Ministerstvo financí naváže v květnu na cenovou kontrolu čerpacích stanic rozšířením reportingu o velkoobchodní ceny. Právě distributoři jsou totiž plátci spotřební daně, která u motorové nafty a benzínu klesne z rozhodnutí vlády od 1. června do 30. září 2022 o 1,5 Kč na litr. Cílem této rozšířené cenové kontroly MF prodloužené až do konce září je ohlídání, že snížená daň nezůstane v maržích distributorů a promítne se do prodejních cen na čerpacích stanicích pro řidiče. Smyslem je také vyvinout tlak na některé distributory, aby snížili velkoobchodní marži na předválečnou úroveň. V případě neuspokojivého vývoje cenové kontroly je MF i nadále připraveno zavést cenovou regulaci stanovující maximální marži, a to jak na úrovni čerpacích stanic, tak u distributorů.