Proto se veřejně přihlásilo k výzvě, jejímž cílem je odstřihnout dezinformační a manipulativní weby od peněz z reklamní inzerce a zaměřit se pouze na média, která pracují profesionálně a s relevantními a objektivními informacemi.
Záměrem Letiště Praha není jakkoliv podporovat dezinformační a manipulativní webové stránky.
„Tématu dezinformačních a manipulativních zpráv se na letišti aktivně věnujeme. Například v rámci monitoringu médií, který sdílíme se všemi zaměstnanci na intranetu společnosti, jsme nechali vytvořit speciální kategorii médií. Do té jsou zahrnuty právě zprávy z webů s potenciálně zavádějícím obsahem. Cílem je upozorňovat zejména ty, kteří se v mediálním světě tolik neorientují, o potenciální manipulativnosti daného obsahu,“ říká ředitelka komunikace Letiště Praha Eva Krejčí.
Zakladatelé spolku uvádí, že podle výzkumu Fondu nezávislé žurnalistiky téměř 60 procent lidí netuší, že čerpá informace z dezinformačních webů. Celková návštěvnost těchto dezinformačních webů se pohybuje kolem 12 procent populace, což vychází na 800 tisíc lidí a jedná se o osoby napříč celým sociálním spektrem.
K iniciativě NELEŽ se Letiště Praha hlásí jako zodpovědný zadavatel.
„K zapojení vyzveme také obchodní partnery, zejména letecké společnosti. V rámci společných marketingových kampaní dopravců financovaných z tzv. incentivních programů poskytovaných naší společností se totiž objevuje také logo Letiště Praha. Do podmínek k čerpání těchto finančních prostředků pro rok 2022 proto zahrneme i bod týkající se doporučení neinzerování na manipulativních webech určených metodikou vypracovanou spolkem NELEŽ,“ říká Jakub Puchalský, člen představenstva Letiště Praha.
„Právě monetizaci záměrně manipulativních zpráv považujeme za největší hrozbu pro společnost. Spolek NELEŽ usiluje, aby se neinzerování na dezinformačních webech stalo etickou normou majitelů firem, ředitelů firem, brand managerů, pracovníků v reklamních, mediálních a PR agenturách,“ uzavírá Ivan Manolov ze spolku NELEŽ.