Za restaurováním i uvedením v sekci Cannes Classics stojí Národní filmový archiv. Film se do kin po celé republice vrátí v červenci.
Na scénáři pohádkové alegorie Vojtěcha Jasného se podíleli Jiří Brdečka a Jan Werich. Ten ve filmu ztvárnil kastelána Olivu, ústředního vypravěče, a zároveň kouzelníka, který se svou tlupou přijíždí do malého českého městečka. Doprovází ho artistka Diana, ztvárněná Emilií Vášáryovou, a kouzelný kocour se slunečními brýlemi. Když si je sundá, jeho pohled odhalí skutečné charaktery lidí. Milenci zčervenají, zloději zešednou, zrádci se zabarví do žluta… Zajímavé je, že barvení neproběhlo dodatečně, jak je dnes zvykem, ale při samotném natáčení pomocí speciálních látek na kostýmy, líčení nebo barevných světel. Barevné triky, lokace i mravoučný nádech fantazijního příběhu očarovaly porotu v Cannes, odkud si Jasný před padesáti osmi lety odvezl Zvláštní cenu poroty. Tehdejší projekce se zúčastnila herečka Emília Vášáryová, která bude součástí delegace Národního filmového archivu i na letošním ročníku.
Snímek byl uveden do distribuce v období, kdy ještě nebyla všechna kina uzpůsobena pro projekci širokoúhlých filmů. Proto byl Až přijde kocour v 60. letech uváděn nejen v širokoúhlém formátu 1:2,35 s monofonním zvukem či 1:2,55 s vícekanálovým magnetickým zvukem, ale také v tzv. rozšířeném formátu 1:1,85, který bylo možné promítat i v běžných kinech.
„Současní diváci měli dosud možnost vídat film jen v obrazovém formátu 1:2,35 s jednokanálovým zvukem, tak, jak se u nás dochoval. Díky rozsáhlé rešerši v evropských filmových archivech se nám podařilo získat původní filmové materiály s magnetickou zvukovou stopou. Ty umožnily snímek restaurovat do formátu 1:2,55, což je právě ten formát a tedy film, který diváci viděli a slyšeli v době jeho prvního uvedení do kin z kopií s čtyřmi magnetickými zvukovými stopami,” říká restaurátorka Národního filmového archivu Tereza Frodlová.
Film byl pod dohledem Národního filmového archivu digitálně restaurován ve studiu L'Immagine Ritrovata. To se na náročné projekty rekonstrukce a restaurování děl světové kinematografie specializuje. Pro Národní filmový archiv se nejedná o první společný projekt.
„V minulosti jsme v Boloni úspěšně dohlédli na restaurování Extase, které bylo mimo jiné v roce 2019 v Benátkách oceněno cenou za nejlepší digitálně restaurovaný film. Spolupráce se nám osvědčila, a proto jsme se na studio obrátili i v případě Kocoura. Ten představoval výzvu nejen v různorodosti dostupných filmových materiálů, podobně jako u Extase, ale navíc v sytě barevných trikových záběrech kameramana Jaroslava Kučery. Barvy nyní vypadají na plátně tak, jak v době vzniku filmu,” dodává ředitel sekce audiovizuálních sbírek Národního filmového archivu Jonáš Svatoš.
Ke zdárnému restaurování výrazně pomohla mezinárodní síť filmových archivů FIAF. Díky ní se podařilo získat důležité zvukové materiály například z polské Filmoteka Narodowa - Instytut Audiowizualny a maďarského National Film Institute Hungary - Film Archive. Obraz byl digitalizován z materiálu uloženého v Národním filmovém archivu. Důležitými informacemi přispěly také další evropské instituce jako Das Bundesarchiv, Cinématheque royale de Belgique, Filmarchiv Austria, Gosfilmofond of Russia a Jugoslovenska kinoteka, ve kterých se nacházely různé materiály k filmu Až přijde kocour.
Digitální restaurování z daru Milady Kučerové a Eduarda Kučery realizuje Národní filmový archiv ve spolupráci s Mezinárodním filmovým festivalem Karlovy Vary. Z daru manželů Kučerových Národní filmový archiv do kin v první půlce letošního roku uvádí snímky S čerty nejsou žerty, Perličky na dně, Kočár do Vídně, Světáci, Jáchyme hoď ho do stroje a Čtyři vraždy stačí, drahoušku. Digitálně restaurovaný snímek Až přijde kocour bude pro všechna kina po celé České republice k dispozici od 29. července 2021.
Profil filmu na Filmovém přehledu