Plán Středočeského kraje a Prahy na vypsání veřejné zakázky na nového provozovatele železniční dopravy je historicky největší takováto zakázka v České republice, s hodnotou 60 miliard korun. Tento krok je zásadní pro zajištění provozu elektrických vlakových doprav od roku 2029 po vypršení stávající smlouvy s Českými drahami.
Nový provozovatel by měl do provozu zařadit až 50 dvoupodlažních elektrických jednotek s kapacitou přibližně 400 cestujících každá. Tyto jednotky mají nahradit stávající vlaky CityElefant, které jsou již na konci své životnosti. Cílem je zvýšení kapacity, rychlosti a komfortu pro cestující v regionálním i příměstském provozu, který zahrnuje klíčové tratě do Kladna, na ruzyňské letiště a další důležité spoje mezi Prahou a okolními městy.
Změna provozovatele a nasazení nových jednotek je považována za klíčový krok pro další tři desetiletí, ve kterých se očekává, že železniční doprava ve Středočeském kraji a Praze bude hrát ještě větší roli v rámci městského a regionálního rozvoje. Celý proces výběru nového provozovatele by měl být zahájen v létě 2024 s výsledky očekávanými v průběhu roku 2025, a vítězný provozovatel by měl začít obsluhovat tratě od prosince 2029.