Celý snímek se natáčel v montážním závodě Fordu v rumunské Craiově, který právě dnes slaví milion vyrobených vozů. Účinkuje v něm jezdec týmu M-Sport Ford World Rally Team (WRT) Adrien Fourmaux i zaměstnanci továrny, z níž míří do světa mj. silniční vozy Ford Puma EcoBoost Hybrid.
Soutěžní automobil M-Sport Ford Puma Rally1 byl poprvé k vidění jako prototyp na letošním Festivalu rychlosti v Goodwoodu. V závodní premiéře se představí na lednové Rallye Monte Carlo, zahajovacím podniku mistrovství světa FIA v automobilových soutěžích.
Nový soutěžní vůz M-Sport Ford Puma Rally1 navazuje na Fiestu WRC, která po svém uvedení v roce 2017 získala tři mistrovské tituly.
První elektrifikovaný soutěžní automobil značky Ford je poháněn hybridním ústrojím nové generace. Při brzdění či jízdě setrvačností zachycuje kinetickou energii a ukládá ji ve formě elektřiny do 3,9kWh akumulátoru. Z ní je potom napájen elektromotor o výkonu 100 kW, který podle potřeby asistuje přeplňovanému zážehovému motoru 1.6 EcoBoost. Pilot bude moci využít elektrickou přípomoc opakovaně, vždy po dobu maximálně tří sekund.
Elektrifikované hnací ústrojí umožní vozu M-Sport Ford Puma Rally1 absolvovat přejezdy mezi rychlostními zkouškami a servisními zónami jen na elektřinu, bez aktivace spalovacího motoru. Na vyhrazených servisních místech lze akumulátor dobíjet z externího zdroje, přičemž plné nabití zabere přibližně 25 minut. Hybridní soustava váží 95 kg. Je chlazena vzduchem i kapalinou a uložena v balistickém pouzdru, které odolá extrémnímu přetížení i nárazům v případě nehody.
Silniční Ford Puma je poháněn mild-hybridním agregátem 1.0 EcoBoost Hybrid. Energii zde zachycuje a do 48V lithium-ion akumulátoru ukládá řemenem poháněný integrovaný startér/generátor, který zároveň dokáže pracovat jako pomocný elektromotor. Asistuje spalovacímu motoru a podle aktuální situace buď snižuje spotřebu paliva, nebo zlepšuje jízdní dynamiku.
Dříve v letošním roce Ford oznámil, že do poloviny roku 2026 budou všechny jeho modely nabízené na evropském trhu schopny bezemisní jízdy, což v praxi znamená plug-in hybridní nebo čistě elektrický pohon. Od roku 2030 zde bude značka nabízet osobní vozy již výhradně s čistě elektrickým pohonem.
Kromě představení soutěžního vozu Puma Rally1 dnes Ford také oznámil, že miliontým vozem vyrobeným v montážním závodě v Craiově je Puma ST-Line v modré barvě Desert Island, poháněná hybridním motorem EcoBoost o výkonu 114 kW (155 k).
Tohoto milníku dosáhl Ford 12 let poté, co v Rumunsku vyrobil svůj první automobil. Zpočátku se v Craiově vyráběl kompaktní užitkový model Transit Connect, později zde vznikalo inovativní MPV B-MAX a SUV EcoSport. Výroba modelu Puma byla v Craiově spuštěna v roce 2019.
Před několika měsíci Ford oznámil, že v souvislosti s přípravou výroby nového lehkého užitkového modelu investuje do závodu v Craiově 300 mil. USD (v přepočtu přibližně 6,7 mld. Kč). Vůz bude uveden na trh v roce 2023. Během roku 2024 pak bude následovat jeho elektrická varianta, která se stane prvním velkosériovým elektromobilem rumunské výroby.
Od převzetí továrny v Craiově v roce 2008 se celkové investice Fordu do jeho výrobních aktivit v Rumunsku blíží dvěma miliardám dolarů (v přepočtu přibližně 45 mld. Kč). V posledních letech prošly craiovské výrobní provozy výraznou modernizací. Bylo zde instalováno více než 600 robotů, které dále zvýšily efektivitu a kvalitu v karosárně, lisovně, lakovně i v montáži vnitřního vybavení a podvozků. V prvotřídních montážních provozech pracuje přibližně 6000 lidí.
Pokud si chcete pořídit auto značky Ford za nižší cenu, doporučujeme vám navštívit tyto stránky:
Poznámka redakce: pokud plánujete nákup nového vozu a hledáte tip na nejlevnější nová auta v České republice skladem (bez ohledu na značku vozu), pokračujte na stránku Nejlevnější nová auta v ČR.