V konkurenci desítek projektů, jako je například Digitalizace stavebního řízení a územního plánování, Národní architektura eGovernmentu, Chytrá karanténa 2.0 a další, získalo Elektronické podání žádosti o řidičský průkaz 3. místo v kategorii celostátních projektů.
„Ročně si musí vyměňovat řidičský průkaz po uplynutí desetileté platnosti kolem půl až tři čtvrtě milionů lidí. Nově mohou ušetřit jednu návštěvu úřadu a vše vyřídit pohodlně on-line. Přes Portál občana je možné díky pár kliknutím žádost podat během několika minut. Nový řidičák si pak vyzvednou na vybraném úřadě,“ řekl při spuštění funkce ministr dopravy Karel Havlíček.
Tato služba byla spuštěna v červnu letošního roku na Portálu občana, přičemž ji mohou ročně využít stovky tisíc řidiček a řidičů při výměně průkazu s končící platností. Místo návštěvy úřadu lze tedy nově využít ePodání a poslat žádost elektronicky přes Portál občana s využitím datové schránky. Výměna je zdarma, nový řidičský průkaz lze vyzvednout na kterémkoliv z 206 obecních úřadů obcí s rozšířenou působností. Požádat o nový průkaz lze nejdříve 90 dnů před koncem platnosti.
Funkce ePodání je dostupná na Portálu občana, přihlásit se lze například prostřednictvím mobilního klíče eGovernmentu, bankovní identity, eObčanky, nebo datové schránky. Portál zobrazí formulář, který je předvyplněný údaji z Centrálního registru řidičů. V žádosti si lze vybrat jakýkoliv obecní úřad obce s rozšířenou působností, na kterém si chce vyrobený řidičský průkaz vyzvednout. Součástí předvyplněných údajů bude i nejaktuálnější fotografie z vybraných registrů státu a digitalizovaný obraz podpisu z posledního řidičského průkazu.
Při podání žádosti je také možné nastavit si možnost nechat se přes SMS nebo e-mail informovat o schválení či zamítnutí žádosti. Do 20 dnů přijde také upozornění, že byl doklad vyroben a je připraven k vyzvednutí. Nový řidičský průkaz je také možné vyzvednout také na základě ověřené plné moci.
Ministerstvo dopravy získalo v minulém roce například také cenu za publikaci dat o řidiči na Portálu občana. Díky tomu si lze např. zkontrolovat stav svého bodového konta, informace o přestupcích, informace k řidičskému oprávnění a další.
Cílem ministerstva je nabídnout občanům maximální možné pohodlí při využívání digitálních služeb resortu i do budoucna. Proto již nyní pracujeme na dalších projektech tak, aby občan musel na úřady co možná nejméně.