Během nich výrobce, skupina Škoda Transportation, testovala základní vozové funkce v rámci přípravy na homologaci elektrobusu pro provoz v ČR. Vozidlo je již v základních barvách nového jednotného stylu PID a fanoušci MHD jej v následujících dnech uvidí především na trase z Borských Polí, přes náměstí Milady Horákové do Černic, odkud se přes přivaděč na Přeštice bude vracet zpět na Borská Pole. DPP a Škoda Transportation plánují elektrobus představit veřejnosti na letošním, jubilejním 10. ročníku středoevropského veletrhu autobusů CZECHBUS v Praze.
Smyslem zkušebních jízd je ověřit, že prototyp elektrobusu je připraven na zahájení typových zkoušek a homologaci. V rámci testovacích jízd ŠKODA TRANSPORATION ověří například správné nastavení pohonu, brzd a dobíjení či dojezdy v různých režimech nebo jestli vozidlo zrychluje, jak má. Kromě toho otestuje funkce topení, ventilace a klimatizace či ovládacího software. Zkušební jízdy by také měly odhalit případné vibrace nebo nežádoucí hluk z motoru, náprav a diferenciálu. Výrobce plánuje nový elektrobus pro Prahu, ŠKODA 36BB E’CITY, testovat v průběhu letošního října.
„Zkušební jízdy jsou důležitým milníkem při zavádění nového typu vozidla do provozu. Přejeme si, aby dopadly co nejlépe, výrobce mohl záhy u sebe navázat typovými zkouškami a homologací těchto elektrobusů pro provoz v ČR, abychom do Prahy dostali maximálně vyladěná vozidla v požadovaném termínu. Odborné i laické veřejnosti a všem fanouškům MHD bychom nové elektrobusy společně se Škoda Transportation rádi v listopadu představili na letošním ročníku veletrhu autobusů a hromadné dopravy CZECHBUS 2021, který se bude konat na výstavišti v Praze – Letňanech. Pevně věříme, že první cestující v Praze budeme moci novým elektrobusem svézt ještě před letošními Vánoci a zbylých 13 vozidel si převezmeme do konce ledna 2022. V mezičase se na ně intenzivně připravujeme a stavíme pro ně nabíjecí infrastrukturu v garážích Vršovice a na konečných zastávkách Strašnická a Želivského,“ říká Petr Witowski, předseda představenstva a generální ředitel DPP.
„Moderní doprava ve městech si žádá moderní a ekologická řešení. Náš nový elektrobus Škoda E’CITY splňuje tyto parametry a má unikátní řešení dobíjení. Během dne, kdy je v provozu, se totiž nabíjí pomocí pantografu přímo ze stávající infrastruktury pro tramvajové či do budoucna plánované trolejbusové vedení. V noci se pak v garáži dobije jeho baterie na maximum. Je tak vhodný právě do měst, která toto vedení již mají a Praze tak vhodně doplní aktuální flotilu vozidel. Cestující i obyvatelé města pak jistě ocení velký komfort v podobě tiché jízdy,“ doplňuje Petr Brzezina, Prezident skupiny Škoda Transportation.
Výstavba nabíjecí infrastruktury pro nové elektrobusy
V souvislosti s blížícím se termínem dodání 14 dvoupólových bateriových elektrobusů Škoda 36BB E´CITY pro ně DPP staví nabíjecí infrastrukturu v garáži Vršovice a na konečných zastávkách Strašnická a Želivského. Na všech třech místech je v současnosti postavena nosná konstrukce a stožáry pro nabíjecí trolejové stopy. Na Strašnické a Želivského je výstavba včetně trolejových stop prakticky dokončena, zbývá pouze doplnit signalizaci napěťového stavu, provést příslušné zkoušky a elektrickou revizi zařízení. Přípojky k trolejovému vedení z měnírny Strašnice jsou také dokončeny.
„V garáži Vršovice jsme nedávno provedli zkoušky a upřesnění polohy jednotlivých odstavů elektrobusů s ohledem na bezpečné a pohodlné vyjíždění a zajíždění vozidel do nabíjecích míst. Aktuálně zde připravujeme montáž nosných prvků včetně nabíjecích trolejových stop. Napájecí technologie měnírny Michle je již hotová, dokončení a zprovoznění těchto nabíjecích míst předpokládáme v první polovině letošního listopadu. Po dodání prvního elektrobusu proběhne testování vozidla nejen na lince, ale i správné nastavení a případné úpravy polohy troleje na všech nabíjecích místech tak, aby byl zajištěn budoucí bezproblémový provoz,“ uzavírá Jan Barchánek, vedoucí jednotky Provoz Autobusy DPP.