DPP (Dopravní podnik Praha) plánuje v tendru nakoupit 69 souprav pro linku C a budovanou linku D. Informoval o tom Daniel Šabík, vedoucí komunikačního odboru DPP. Podle plánu by měl být dodavatel vybrán a smlouva s ním uzavřena v říjnu 2025 a dodání nových vlaků by mělo proběhnout po roce 2029.
Podle Šabíka je počet nových vlaků zatím pouze odhadem, který může být upřesněn v průběhu soutěžního dialogu. Tendr také zahrnuje další potřebné úpravy metra, jako jsou bezpečnostní stěny na nástupištích, nový dispečink pro obě linky, modernizace depa Kačerov a vybavení depa Písnice.
Výběr dodavatele bude probíhat formou soutěžního dialogu, do kterého se přihlásí více soutěžících splňujících profesní způsobilost a požadavky DPP na kvalifikaci. Očekává se, že bude potřeba spočítat simulaci provozu na obou linkách se zohledněním údržby a zálohy, podle které stanoví nutný počet souprav.
Součástí podmínek je také zajištění údržby, což v případě vlaků znamená dobu 35 let a u nástupištních stěn a dopravního systému dobu 25 let. DPP očekává, že údržba bude tvořit zhruba dvě třetiny hodnoty zakázky a peníze na ni budou vypláceny průběžně.
Ředitel DPP Petr Witowski uvedl, že předpokládá postupné dodání vozů podle harmonogramu automatického systému, aby nedošlo k zastavení provozu metra. Během procesu bude nutné zajistit smíšený provoz nových i starších souprav.
Nové vozy budou mít pět průchozích sekcí a budou možné je v případě potřeby řídit manuálně. „Pokud vše půjde podle předpokládaného plánu, do konce letních prázdnin bychom měli mít hotovou kvalifikační fázi tendru a na podzim bychom měli začít se soutěžním dialogem, který potrvá zhruba do pátého léta,” uvedl Witowski.
Podle ředitele je soutěžní dialog časově náročný, ale poskytuje DPP možnost průběžně komunikovat se zájemci o zakázku a upřesňovat technické detaily. Podle Witowského také nechal DPP posoudit podmínky tendru anti-korupční organizací Transparency International.
Witowski také uvedl, že doufá, že se v letech 2026 a 2027 budou moci začít předběžné přípravy a vývoj vozů. První vozy by měly být vyrobeny v letech 2027 a 2028, následovat by měla jejich certifikace a homologace a v letech 2028 a 2029 by měl začít zkušební provoz.
Automatizace umožní snížit minimální intervaly na přetížené lince C z aktuálních 115 na 90 sekund. Na lince D se počítá s automatickým provozem od samého začátku.
Očekává se, že podnik prvně nasadí na trase mezi Pankrácem a Novými Dvory deset vlaků. Zbývající vozy dodá dodavatel po výzvě ze strany podniku.