„Hybridní autobus přispívá ke zlepšení životního prostředí hned třikrát: jde o zmíněnou úsporu paliva, s tím související nižší emise a třetím významným prvkem je snížení hlučnosti zejména při rozjezdu, kdy je aktivován tichý elektropohon. Hybridní autobus v této konfiguraci nemá žádné limity denního dojezdu, nepotřebuje nabíjecí infrastrukturu, a tudíž může být logickým mezičlánkem mezi klasickými autobusy s naftovými motory a elektrobusy nebo bateriovými trolejbusy, o nichž se dnes hovoří jako o autobusové dopravě budoucnosti,“ říká Jan Lebeda, vedoucí jednotky Správa Vozidel a Autobusů.
Volvo používá technologii takzvaného paralelního hybridu: v hnacím řetězci je za naftovým motorem vřazen elektromotor, který pracuje buď v režimu motor, nebo generátor. Energie, která se takto vrací do oběhu, je ukládána v trakčních bateriích na střeše vozidla a je používána zejména při rozjezdu nebo akceleraci.
„Pokud patříte mezi milovníky technických novinek v oblasti dopravy a chcete si vyzkoušet také jízdu hybridním autobusem od firmy Volvo, určitě sledujte webové stránky DPP. Zde budou pravidelně umisťovány informace o konkrétních testovaných linkách a jízdním řádu hybridního autobusu,“ doplňuje Jan Barchánek, vedoucí jednotky Provoz Autobusy.
Kloubový autobus, zapůjčený pro testování, je dlouhý 18 metrů a má celkovou kapacitu 136 cestujících: 46 sedících a 92 stojících. V autobusu nechybí ani samostatné okruhy ventilace, topení a klimatizace, a to jak pro cestující, tak pro řidiče. Technické parametry, uspořádání interiéru i vnější olakování odpovídají požadavkům dopravního podniku v belgickém Bruselu, kde byl tento autobus již úspěšně otestován v běžném provozu.
Z garáže Hostivař bude autobus vyjíždět na vybrané spoje následujících linek:
124 (Želivského – Zelený Pruh), 125 (Smíchovské nádraží – Skalka), 135 (Chodov – Florenc), 136 (Jižní Město – Sídliště Čakovice), 139 (Želivského – Komořany), 150 (Želivského – Na Beránku), 177 (Poliklinika Mazurská – Chodov), 183 (Háje – Vozovna Kobylisy), 188 (Želivského – Kavčí Hory), 195 (Jesenická – Avia Letňany).
Technický popis vozidla:
Výrobce: VOLVO BUS CORPORATION GÖTEBORG – ŠVÉDSKO
Obchodní označení: 7900 LAH (7905 LAH)
Palivo: motorová nafta + elektrická energie
Dieselový motor EURO VI o objemu: 5 132 cm3
Maximální výkon: 180 kW/2200 ot./min.
Elektromotor výkon: 130 kW
Celková délka: 18 135 mm
Šířka: 2 550 mm
Výška: 3 280 mm
Rozvor náprav: 5 190 mm + 6 755 mm
Provozní hmotnost: 18 398 kg
Největší povolená hmotnost: 28 000 kg
Nejvyšší rychlost: 100 km/h
Země původu: Švédsko
Kontakt pro více informací:
e-mail: tiskoveoddeleni@dpp.cz