Čeští vědci objevili látku snižující chuť k jídlu a chránící před Alzheimerem

Vědci z Ústavu organické chemie a biochemie (ÚOCHB) vyvinuli látku odvozenou od neuropeptidu CART, která potlačuje chuť k jídlu a chrání mozek před proteiny spojenými s Alzheimerovou chorobou. Studie ukázala úspěch na obézních myších. Látka může snížit riziko Alzheimerovy choroby a pomoci při léčbě obezity.

Tým pod vedením Lenky Maletínské z Ústavu organické chemie a biochemie (ÚOCHB) dosáhl významného pokroku ve výzkumu látky odvozené od neuropeptidu CART. Tento peptid, který je v mozku přirozeně přítomen, reguluje příjem potravy. Nově vytvořená modifikovaná verze má schopnost potlačovat chuť k jídlu a zároveň chrání mozek před hromaděním proteinu Tau, jenž je spojený s rozvojem Alzheimerovy choroby.

„Máme v rukou potenciálně úspěšný antiobezitní lék, který navíc snižuje riziko Alzheimerovy choroby. Abychom tento potenciál plně využili, musíme zjistit, proč látka působí právě tímto způsobem. K tomu je nezbytné rozklíčovat, jak se peptid dostává do mozku. Víme, že funguje, ale nyní musíme najít správné receptory,“ uvedla Andrea Pačesová, autorka aktuální studie z ÚOCHB.

Výsledky výzkumu byly zveřejněny ve vědeckém časopise European Journal of Pharmacology. Testy probíhaly úspěšně jak v buněčných kulturách, tak na zvířatech. Obézní myši, které měly sklon k cukrovce, po požití této látky zhubly a v jejich mozku došlo ke snížení patologického výskytu proteinu Tau.

Na přirozený peptid CART vědci při takzvané lipiditaci navázali různé mastné kyseliny. Zjistilo se, že látka dokáže překonat bariéru oddělující mozkovou tkáň od cévního systému, což umožňuje správné fungování léčiva v mozku. Tam potlačuje chuť k jídlu a při dlouhodobém podávání má i neuroprotektivní účinek.

„Původně jsme předpokládali, že v mozku dospělého jedince nevznikají nové neurony. Některé peptidy však podporují tento proces a mohou opravovat poškozenou mozkovou tkáň,“ uvedla Maletínská. „Pokud by se podařilo Alzheimerovu chorobu diagnostikovat v časné fázi, šance na vyléčení by byla relativně vysoká,' dodala.

Podle náměstka ministra zdravotnictví Jakuba Dvořáčka se veřejné zdravotní pojištění musí finančně připravit na nové léky na cukrovku, obezitu či Alzheimerovu chorobu. Tyto léky budou v budoucnu potřebné pro značné množství pacientů. Při zvažování jejich financování je třeba brát v úvahu také snížení nákladů na sociální systém, které by přinášely.

Velký zájem o moderní léky na hubnutí způsobil, že i Česká republika musela v březnu omezit předepisování těchto léků, aby nezůstaly bez zásob pacienti trpící cukrovkou. České úřady zároveň varovaly před nákupem těchto léků na internetu, kde by se mohlo jednat o padělky.